Internet mobilny w komputerze – co zrobić gdy nie działa

W wyniku sporej ilości zapytań od naszych Czytelników dotyczących mobilnego internetu postanowiłem napisać krótki poradnik o tym, jak rozpoznawać przyczyny problemów.

Internet mobilny jest coraz tańszy i o wiele wygodniejszy w korzystaniu, ponieważ możemy zabrać go ze sobą praktycznie wszędzie. Ponieważ internet ten jest coraz szybszy, transfer danych jest coraz większy (pojawiają się już na rynku pierwsze oferty z nielimitowanym internetem mobilnym), szybko zdobywa popularność również na komputerach. Jednak korzystanie z niego zasadniczo różni się od korzystania z internetu na łączu stacjonarnym, stąd też niektórzy mają problemy z użytkowaniem. Postaram się poruszyć kilka kwestii, które są statystycznie najczęstszą przyczyną problemów. Być może pozwoli to na samodzielne uporanie się z problemami.

Co zrobić, gdy internet nie działa?

  1. Sprawdzić, jak zachowuje się dioda na modemie i na jaki kolor świeci/miga
    Dioda na modemie do mobilnego internetu odpowie nam na pytania, czy modem jest w trybie gotowości (poprawnie zainstalowany), czy znajduje się w zasięgu sieci operatora, z którego usług korzystamy oraz czy połączenie jest ustanowione. Z reguły odpowie nam również na pytanie, w zasięgu jakiej technologii aktualnie się znajdujemy ( 2G, 3G, 4G). Podobnie sytuacja ma się w przypadku routerów. Opis sygnalizacji diod znajdziemy w instrukcji obsługi urządzenia.
  2. Sprawdzić, czy połączenie internetowe jest poprawnie skonfigurowane
    To bardzo ważna rzecz. Jeśli jesteśmy w zasięgu sieci, a modem pracuje poprawnie, należy sprawdzić czy poprawnie skonfigurowaliśmy połączenie internetowe. Jeśli zakupu modemu dokonujemy u operatora sieci, to ten problem nas nie dotyczy, ponieważ w momencie instalacji aplikacji internetowej połączenie zostaje skonfigurowane automatycznie. Inaczej jest w przypadku zakupu modemu w sklepie, komisie lub serwisie aukcyjnym, lub też w przypadku, gdy zamierzamy skorzystać na dotychczasowym modemie z usług innego operatora. W takim przypadku połączenie musimy skonfigurować sami. Najważniejsze parametry to numer dostępowy (zawsze *99#), APN, nazwa użytkownika oraz hasło, jednak tylko numer dostępowy i APN wymagane są zawsze (w wielu przypadkach pola nazwa użytkownika oraz hasło pozostają puste).
    Po informacje jakie parametry należy ustawić dla poszczególnych operatorów odsyłam do zakładki konfiguracja internetu.
  3. Upewnić się, czy mamy aktywną usługę GPRS
    Niektórzy operatorzy umożliwiają to za pomocą krótkich kodów do zarządzania usługami (kody USSD). Jeśli nie znamy kodu, należy skontaktować się z operatorem. Można również zalogować się na swoje konto poprzez stronę internetową operatora i tam sprawdzić status usługi GPRS i ewentualnie ją aktywować. Aktywacja usługi jest bezpłatna.
  4. Upewnić się, czy znajdujemy się w zasięgu sieci operatora, z którego usług korzystamy
    Możemy to zrobić obserwując diodę na modemie (ta sygnalizuje zarówno to, czy jesteśmy w zasięgu jak również to, w zasięgu której technologii się znajdujemy), jak również sprawdzając zasięg w aplikacji, na której korzystamy z internetu.
  5. Upewnić się, czy połączenie zostało ustanowione (czy jesteśmy połączeni z internetem)
    Tu podobnie jak w pkt. 4 sprawdzimy to obserwując diodę lub aplikację do mobilnego internetu.

Co zrobić, gdy internet działa bardzo wolno?

  1. Sprawdzić, z jakiej technologii aktualnie korzystamy
    Dokładnie chodzi o zasięg. Można korzystać z zasięgu sieci 2G (GSM,EDGE), 3G (UMTS/HSDPA) i 4G (LTE). Im wyższa cyferka przez literką „G”, tym szybciej internet powinien działać. Największe problemy mogą wystąpić w przypadku korzystania z zasięgu 2G. Tu prędkość utrzymywać się może na poziomie zaledwie kilkudziesięciu kb/s. Modem automatycznie loguje się do sieci o „najwyższej jakości”. Jeśli znajdzie się w zasięgu sieci 3G, powinien automatycznie się do niej zalogować. Można również spróbować wymusić sieć 3G (instrukcja obsługi).
  2. Upewnić się, czy nie został wykorzystany transfer danych
    U wielu operatorów po wykorzystaniu przysługującego nam transferu danych możemy nadal korzystać z internetu (bez dalszych opłat), jednak ze znacznie mniejszą prędkością (tzw. „lejek”). Wówczas prędkość jest bardzo niewielka, w zależności od operatora zwykle 16 kb/s lub 32 kb/s. Utrudnia to wykonywanie nawet podstawowych operacji (otwarcie strony www, sprawdzenie poczty e-mail).
  3. Zasięg
    Poziom sygnału również przekłada się na rzeczywistą prędkość internetu. Im lepszy zasięg, tym lepiej. Dlatego też należy sprawdzić zasięg. Orientacyjny poziom sygnału wskazuje nam aplikacja, za pomocą której korzystamy z internetu. Jeśli zasięg jest słaby należy – jeśli jest taka możliwość – przemieścić urządzenie w inne miejsce, np. bliżej okna.
  4. Wirusy
    Tak! Wbrew pozorom zainfekowany system może skutkować spowolnieniem wczytywania się stron www, itp. Należy więc upewnić się, czy system nie jest zainfekowany. Można skorzystać z darmowych narzędzi służących do sprawdzenia komputera lub jego przeskanowania i usunięcia/wyleczenia zainfekowanych plików. Zazwyczaj jednak duża ilość wirusów objawia się również innymi problemami, jak np. znaczne spowolnienie komputera (np. duży czas oczekiwania na uruchomienie programu). Problem dotyczy raczej wyłącznie użytkowników płatnych systemów operacyjnych (przede wszystkim Windows). systemy Linux cechują się odpornością na wszelkiego rodzaju infekcje.

Pamiętajmy, że zawsze można skontaktować się z operatorem, najwygodniej za pomocą infolinii telefonicznej.

Czy powyższe informacje okazały się pomocne?

View Results

Loading ... Loading ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *