Ministerstwo Cyfryzacji nie pomoże operatorom w rejestracji kart Pre-Paid

Operatorzy komórkowi nie mogą liczyć na pomoc Ministerstwa Cyfryzacji w kwestii obowiązku rejestracji kart Pre-Paid w Polsce. Oznacza to, że sieci są zdane same na siebie i muszą samodzielnie opracować i wdrożyć metody skutecznej weryfikacji danych podawanych w procesie rejestracji kart Pre-Paid. 

Stanowisko Ministerstwa Cyfryzacji w kwestii weryfikacji danych osobowych na podstawie skanów/kopii dokumentów potwierdzających tożsamość jest jasne i nie pozostawia wątpliwości:

– „Moc potwierdzenia tożsamości ma tylko dokument, a nie jego kopia” – mówi nam rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji Karol Manys.

Oznacza to, że operatorzy próbujący potwierdzić prawdziwość danych podawanych podczas rejestracji numeru np. na podstawie elektronicznie przesłanej kopii dokumentu tożsamości, złamią obowiązujące prawo. Jak zatem weryfikacji takiej mają dokonać operatorzy wirtualni, którzy nie posiadają żadnych swoich punktów sprzedaży i obsługi klientów? Nowe przepisy poruszają tę kwestię. W ustawie czytamy, że oprócz weryfikacji bezpośredniej na podstawie oryginału dokumentu tożsamości operatorzy mogą dokonać weryfikacji elektronicznej na podstawie:

  • środków identyfikacji elektronicznej służących do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego
  • danych weryfikowanych za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu
  • środków identyfikacji elektronicznej służących do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym dostawcy usług telekomunikacyjnych, jeżeli dane abonenta zostały już zweryfikowane w związku z inną umową.

W ustawie jednak możemy również przeczytać, że:

5. Minister właściwy do spraw informatyzacji wskaże, w drodze obwieszczenia, systemy teleinformatyczne zapewniające wiarygodność i autoryzację ich użytkownika, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. d.”;

Zapytaliśmy więc rzecznika Ministerstwa Cyfryzacji o wspomniane w ustawie obwieszczenie. Na nasze pytanie kiedy konkretnie należy się spodziewać takiego obwieszczenia otrzymaliśmy odpowiedź, że:

– „W Ministerstwie Cyfryzacji nie toczą się obecnie żadne prace nad  projektem obwieszczenia Ministra Cyfryzacji wskazującym systemy teleinformatyczne zapewniające wiarygodność i autoryzację ich użytkownika, które mogą być wykorzystywane przy rejestracji kart pre-paid” – komentuje rzecznik ministerstwa dodając, że zacytowany przez nas powyżej przepis „stanowi jedynie o MOŻLIWOŚCI wskazania przez Ministra Cyfryzacji systemów teleinformatycznych”. 

Oznacza to tyle, że Minister Cyfryzacji „może, ale nie musi” i – co najważniejsze – nie planuje takiego obwieszczenia.

Ocenę interpretacji przepisu przez Ministerstwo Cyfryzacji, w którym znajdujemy słowo „wskaże”, pozostawiamy naszym Czytelnikom.

Skoro operatorzy muszą samodzielnie opracować procedury skutecznej i zgodnej z prawem weryfikacji danych osobowych podawanych podczas rejestracji karty Pre-Paid nasuwa się pytanie, kto i jak będzie takie procedury kontrolował, weryfikując ich zgodność z obowiązującym prawem? Na odpowiedź na to pytanie jeszcze czekamy.

Co z kwestią przerzucenia odpowiedzialności za skuteczność procedur weryfikacji danych osobowych na operatorów?

– Każdy z operatorów sam planuje swoje procesy biznesowe – mówi nam rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji Karol Manys.

Zapytaliśmy też rzecznika Ministerstwa Cyfryzacji o to, co z kartami zarejestrowanymi przed 25 lipca b.r. Wszak do 25 lipca b.r. rejestracja taka odbywała się często bez jakiejkolwiek weryfikacji (np. numer rejestrowało się poprzez wypełnienie zwykłego formularza na stronach internetowych operatorów, bez załączania choćby kopii dokumentu tożsamości) i nierzadko dane tak podawane były nieprawdziwe. Numery takie widnieją w systemach jako zarejestrowane. Na odpowiedź na to pytanie również czekamy.

Wydaje się, że jesteśmy coraz bliżsi sporego chaosu. Dzisiaj mniej więcej połowa operatorów wirtualnych oferujących usługi Pre-Paid nie oferuje praktycznie żadnego sposobu skutecznej rejestracji kart Pre-Paid.

13 komentarzy do “Ministerstwo Cyfryzacji nie pomoże operatorom w rejestracji kart Pre-Paid

  • 26 lipca 2016 at 13:04
    Permalink

    Sieci komórkowych jakoś mi specjalnie nie żal. Żal mi klientów. Ja mam klucz mobile i mieszkam ponad 300 km od Warszawy. Źle zrobiłem że nie zrobiłem rejestracji wcześniej. Gdzie i jak mam dzisiaj zarejestrować kartę? Jechać do Warszawy?

    Odpowiedź
    • Klucz Mobile
      26 lipca 2016 at 13:15
      Permalink

      Witam. bardzo nam milo że jest Pan naszym klientem. Ma Pan czas do 1.02 na zarejestrowanie numeru. Do tego czasu napewno w większoci punktów partnerskich pojawi się moźliwość rejestracji. Już wdrożyliśmy ją w kilku punktach, ale dalece nie we wszystkich, wlaściciele punktów nadal się przegłądają nowym realiom i nie chętnie podpisują nowe umowy. Co do sieci komórkowych, których Panu nie żal, prosze sobie to wyobrazić w postaci ludskiej… ile ludzi, pracuje w telekomach

      Odpowiedź
      • 27 lipca 2016 at 08:13
        Permalink

        Kupiłem starter na Allegro, jeszcze go nie aktywowałem ale zamierzam w przyszłym tygodniu bo będzie mi bardzo potrzebny. Jak i gdzie będę mógł go zarejestrować?

        Odpowiedź
        • 29 lipca 2016 at 12:08
          Permalink

          Zapomnij kolego. Klucz nabrał wody w usta bo chyba olał swoich klientów. Ja też mam ponad 200 km do Warszawy i też nie mam gdzie zarejestrować. Starter kupiony pieniądze wydane, doładowanie kupione a numer nie działa. I wątpię żeby w najbliższym czasie cokolwiek się zmieniło. Oni doskonale wiedzą że zarejestrować nie można dlatego udają że tego nie widzą i że żadnego problemu nie ma. Otóż problem jest kochani

          Odpowiedź
          • 31 lipca 2016 at 18:56
            Permalink

            To co mam go wyrzucić? Infolinia od piątku nie pracuje a informacji o miejscach gdzie mógłbym zarejestrować też brak. Zero. Zapłaciłem za nic?

      • 29 lipca 2016 at 12:12
        Permalink

        Te w których ludzie naprawdę pracują sobie poradziły. W większości sieci można normalnie zarejestrować numer. Jesteście jednym z niewielu wyjątków.

        Odpowiedź
  • 26 lipca 2016 at 16:29
    Permalink

    Słowo ‚wskaże’ w ustawie znaczy tyle, że minister MUSI wydać opisane obwieszczenie, nie ma tu dobrowolności, inaczej jest to klasyczne niedopełnienie obowiązków przez funkcjonariusza publicznego, artykuł 231 Kodeksu Karnego: funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    No ale z rozliczaniem obecnego rządu trzeba poczekać do zmiany władzy, obecnie mogą robić co chcą, także wymyślać ustawy, których później sami nie przestrzegają.

    Odpowiedź
    • 26 lipca 2016 at 17:26
      Permalink

      Może i musi ale kiedy? Nie ma żadnego terminu więc będą się tłumaczyli że mogą za miesiąc jak i za 5 lat

      Odpowiedź
  • 26 lipca 2016 at 19:26
    Permalink

    W orzecznictwie sądowym przyjęte jest, że jeżeli termin nie jest określony to czynność musi zostać dokonana ‚niezwłocznie’. Wiem, że tak będą się tłumaczyli i na razie nic nie można zrobić, bo mają w nosie orzecznictwo, dlatego tego typu łamanie prawa i niedopełnienie obowiązków będzie możliwe do rozliczenia dopiero po zmianie rządu.

    Odpowiedź
    • 27 lipca 2016 at 08:15
      Permalink

      Po zmianie rządu nic się nie zmieni. Poprzedni rząd też wspominał o rejestracji kart ale chyba ugiął się pod naporem krytyki. Sprawa została załatwiona cudzymi rękami i już zostanie na wieki wieków. Jak coś będzie źle działać będzie na kogo zwalić, nie licz więc że ktokolwiek i kiedykolwiek będzie chciał to zmienić

      Odpowiedź
  • 27 lipca 2016 at 11:32
    Permalink

    Nie liczę na to, że obowiązek rejestracji zniknie, bo praktycznie każdy rząd ma ochotę inwigilować społeczeństwo. Liczę tylko na to, że jeśli w ustawie jest zapisane, że minister ma coś zrobić (tu: wydać obwieszczenie), to to robi, a jeśli tego nie robi, to jest rozliczany.

    Odpowiedź
  • 29 lipca 2016 at 21:02
    Permalink

    W VM też bałagan. Na rozmowę z konsultantem czekałem kilka razy po 20 minut i się nie doczekałem. Na kuriera czekam od wtorku i ani widu ani słychu

    Odpowiedź
    • 31 lipca 2016 at 09:02
      Permalink

      Dokładnie. CMOK jest strasznie przeciążony, nie idzie się dodzwonić. Pamiętam jak kiedyś chwalili się tym że się krótko czeka i tym że konsultanci to ich pracownicy. Może jednak czas zatrudnić jakieś call center?

      Odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *