Operatorzy muszą dokonać wstecznej weryfikacji danych klientów Pre-Paid?

Wiele wskazuje na to, że operatorzy komórkowi będą musieli sprawdzić swoje bazy danych, czy podane przez klientów dane do rejestracji numeru Pre-Paid przed wejściem w życie tzw. ustawy antyterrorystycznej są prawdziwe. Tak wynika z odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy od rzecznika prasowego Ministerstwa Cyfryzacji.

Pytanie, co z numerami zarejestrowanymi bez jakiejkolwiek weryfikacji przed 25 lipca b.r., czyli przed wejściem w życie nowych przepisów, zadawało sobie wiele osób. Tajemnicą poliszynela jest to, że w bazach operatorów znajdują się fałszywe i nieprawdziwe dane osobowe. Miś Uszatek, czy Koziołek Matołek jako klienci operatorów nikogo specjalnie nie dziwią. Fikcyjnych i nieprawdziwych danych osobowych w bazach operatorów nie brakuje. Czasami operator w zamian za rejestrację np. w klubie, oferował specjalne promocyjne warunki i często tylko dlatego klient rejestrował się, podawał jednak zmyślone dane. Czasami też klient chciał mieć tylko dostęp do konta on-line. Jako, że nie było żadnej weryfikacji podawanych danych, klienci mogli np. w pole PESEL wpisać same zera. Numer się „rejestrował”, po stronie operatora zaś nikt nie interesował się wpisaną w formularz treścią.

Jak nieoficjalnie dowiedział się MVNO-GSM.PL jeden z operatorów, który listownie zawiadamiał klientów o zmianie w cenniku, spotkał się z tym, że większość listów wysłanych do zarejestrowanych użytkowników wróciła.

O kwestię numerów zarejestrowanych przed 25 lipca b.r., a więc przed wejściem w życie tzw. ustawy antyterrorystycznej, zapytaliśmy rzecznika prasowego Ministerstwa Cyfryzacji. Zadaliśmy pytanie co z numerami, które zostały zarejestrowane przed wejściem w życie nowych przepisów na fałszywe/zmyślone dane i czy operatorzy będą mieli obowiązek to teraz zweryfikować, czy mogą udawać, że nic się nie stało:

– Co do kart zakupionych przed wejściem w życie przepisów, czas na ich rejestrację jest do 1 lutego 2017 r. Te, które nie zostaną potwierdzone, przestaną działać – poinformował nas rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji Karol Manys.

Odpowiedź zdaje się wskazywać, że od operatorów oczekuje się weryfikacji tych danych i że 2 lutego 2017 roku każdy aktywny numer będzie zarejestrowany i potwierdzony, inaczej będzie musiał zostać wyłączony. Pytanie to zadaliśmy dwukrotnie mailowo, ponadto również telefonicznie. W odpowiedzi wyraźnie czytamy, że mowa jest o potwierdzeniu, nie rejestracji.

Kwestią swojej bazy danych zainteresowała się już sieć Virgin Mobile Polska. Operator informuje fanów na swoim oficjalnym profilu na Facebooku, że wszyscy klienci, którzy przenieśli swój numer do Virgin Mobile Polska przed 25 lipca b.r. będą musieli przejść proces ponownej weryfikacji danych.

FB Virgin

Fot: Facebook.com/VirginMobilePolska / Print Screen

To tylko jeden z tego typu wpisów operatora na Facebooku.

Tu największy problem mają wirtualne sieci komórkowe. To one oferowały (niektóre jeszcze dzisiaj oferują) możliwość rejestracji numeru za pomocą zwykłego formularza on-line, bez wymaganej choćby kopii dokumentu potwierdzającego tożsamość. W formularz taki można było wpisać dowolną treść, zgadzać się musiał tylko numer telefonu i numer karty SIM.

Jak jednak operatorzy mieliby zweryfikować, które dane osobowe są prawdziwe, a które nie? Wydaje się, że konieczna jest rejestracja lub weryfikacja całej bazy klientów, od nowa… Jeśli Ministerstwo Cyfryzacji nie zmieni swojego stanowisko, dochodzi kolejny problem.

3 komentarzy do “Operatorzy muszą dokonać wstecznej weryfikacji danych klientów Pre-Paid?

  • JacekK
    27 lipca 2016 at 15:19
    Permalink

    Zaktualizowałem w artykule informacje dotyczące Virgin Mobile. Klienci, którzy przenieśli numer do VM przed 25 lipca b.r., muszą ponownie przejść proces weryfikacji danych, nie rejestracji numerów. Krótko mówiąc, dane wtedy podane będą musiały zostać potwierdzone, tak przynajmniej wynika z wpisów operatora na FB.

    Odpowiedź
  • 11 sierpnia 2016 at 08:31
    Permalink

    Zastanawia mnie tylko fakt, dlaczego muszę przejść ponownie proces weryfikacji danych w VM, jeżeli przeniosłem swój numer do tej sieci przed 25 lipca? Przecież musiał wtedy przyjechać do mnie kurier, który odbierał ode mnie odpowiednie dokumenty i UWAGA! sprawdzał moje dane z dowodu osobistego z tym, co napisałem na formularzach, aby przenieść numer. Odnoszę wrażenie, że ustawę o rejestracji każdy operator interpretuje na swój sposób z powodu braku jasno określonych kryteriów. Dlaczego Lajt Mobile rejestrację przeprowadza na podstawie wpłaty na konto jakiejkolwiek sumy? Bo z kolei jakaś inna ustawa przewiduje możliwość weryfikacji danych na podstawie innych zaufanych urządzeń elektronicznych i takim jest bank, bo oni posiadają wszystkie nasze dane zweryfikowane przy zakładaniu konta. Odnoszę wrażenie, że jedynym zarobionym podmiotem w tym zamieszaniu są kurierzy weryfikujący nasze dane. A VM zapchała się totalnie i ludzie czekają wg wpisów na fejsie po kilkanaście dni na kuriera, a do biura obsługi nie sposób się dodzwonić.

    Odpowiedź
  • 15 sierpnia 2016 at 06:46
    Permalink

    Z Virginia otrzymałem sms z zapytaniem czy dane podane przy mnp nie uległy zmianie? Jeżeli są te same to trzeba wysłać sms o treści tak na jakiś numer i odesłaniem. Podziękowali i chyba już jest ok?

    Odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *