W lutym b.r. rezygnację z funkcji prezesa Polskiego Radia złożyła Barbara Stanisławczyk-Żyła, która jeszcze jako prezes zdecydowała się zamrozić proces cyfryzacji radia DAB+, który realizowało osamotnione Polskie Radio. W marcu b.r. Barbarę Stanisławczyk-Żyłę na stanowisku prezesa Polskiego Radia zastąpił Jacek Sobala. Co zmieniło się w kwestii spojrzenia nowych władz publicznego nadawcy na dalszy rozwój DAB+ i czy plany na najbliższą przyszłość, zwłaszcza w kwestii ewentualnego odmrożenia DAB+, zostały zmienione?
Jak poinformowała nas rzecznik Polskiego Radia w odpowiedzi na nasze pytania dotyczące stanu zamrożenia cyfryzacji radia, obecny zarząd raczej nie planuje zmiany decyzji Barbary Stanisławczyk-Żyły:
– Odpowiedź na pytanie o rozwój DAB + brzmi wciąż tak samo: na razie projekty pozostają w stanie zawieszenia – komentuje Małgorzata Kaczmarczyk, rzecznik prasowy Polskiego Radia.
Odpowiedź jest więc jednoznaczna – na tę chwilę zamrożenie procesu cyfryzacji radia w technologii DAB+, realizowanego przez Polskie Radio, będzie kontynuowane. Była prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk-Żyła, argumentując swoją ówczesną decyzję o zamrożeniu procesu cyfryzacji, mówiła o potrzebie wypracowania jednolitej strategii, na poziomie krajowym lub europejskim. Do podobnych wniosków doszła europejska organizacja Digital Europe, skupiająca firmy z całej Europy z branży cyfrowej (więcej >>). Od tego czasu na szczeblu krajowym w zasadzie nic się nie zmieniło i nie słychać, aby miało się cokolwiek zmienić.
Przepływność, czyli jakość programów Polskiego Radia w DAB+
Na wielu branżowych forach internetowych słuchacze Polskiego Radia posiadający odbiorniki DAB+ narzekają na słabszą jakość programów nadawanych cyfrowo, zwracając uwagę na przepływność. Najlepiej brzmiące stacje – Dwójka i od niedawna Czwórka – nadają z przepływnością 128 kb/s, Jedynka i Trójka z przepływnością 112 kb/s, zaś jeszcze inaczej wygląda to w przypadku PR Rytm (96 kb/s), PR Dzieciom (72 kb/s) oraz PR24 (64 kb/s MONO). Równie zróżnicowane jest to w przypadku rozgłośni regionalnych oraz anten miejskich Polskiego Radia, jednak i w tym przypadku najczęściej są to wartości poniżej 128 kb/s. Słuchacze przypominają, że dosył do obiektów nadawczych prowadzony jest ze znacznie lepszą jakością, dlatego też stacje w tradycyjnym analogowym UKF-ie brzmią ich zdaniem lepiej.
Zapytaliśmy o kwestię jakości programów Polskiego Radia nadających w DAB+:
– Parametry te zostały ustalone z uwzględnieniem charakteru poszczególnych programów na podstawie badań odsłuchowych przeprowadzonych w Polskim Radiu z udziałem realizatorów dźwięku i muzyków i są naszym zdaniem w chwili obecnej optymalne. Testy wykazały, że przy w/w granicznych wartościach przepływności odbiór poszczególnych programów był satysfakcjonujący dla słuchaczy, zaś dalsze zwiększanie wartości tego parametru nie powodowało już zauważalnego skoku jakościowego w tym zakresie – czytamy w odpowiedzi przesłanej nam przez biuro prasowe Polskiego Radia.
Dalej czytamy, że testy prowadzone przez Polskie Radio potwierdziły opinię zawartą w tzw. Zielonej Księdze Cyfryzacji Radia – „z badań odsłuchowych wykonanych na Politechnice Wrocławskiej wynika, że jakość, którą obecnie zapewnia radio analogowe, można uzyskać w technice cyfrowej DAB+, przy zastosowaniu przepływności rzędu 96 kb/s”, czytamy na stronie 106 w/w dokumentu.
W pytaniach skierowanych do Polskiego Radia wspomnieliśmy o krytycznych opiniach słuchaczy dotyczących jakości stacji nadawanych w DAB+, wskazując m. in. na odczucia słuchaczy radiowej Trójki, z którymi spotkaliśmy się również my, gdy słuchacze pytali nas mailowo o tę kwestię raportując, że Trójka w DAB+ brzmi znacznie gorzej, niż w analogu.
– Biuro Technologii i Cyfryzacji po burzliwej dyskusji , czy ww. informacja oparta jest na rzeczywistych odczuciach słuchaczy, czy też jest wynikiem odczytywania wartości bitratu na ekranach odbiorników, podjęło decyzję o przeprowadzeniu ponownej analizy i testów dot. jakości dźwięku w DAB+ Programu 3 . Naszym zadaniem jest zapewnienie słuchaczom jak największej satysfakcji z odbioru Programów Polskiego Radia, dlatego ich opinie są dla nas niezmiernie ważne. Ponadto fakt, że Program 3 pozycjonuje się jako program muzyczny jest dodatkowym powodem, być może zwiększyć jego przepływność do postulowanej 128 kb/s. Nie zamierzamy jednak rozdysponowywać całej wolnej przepływności, ponieważ obecne wartości są naszym zdaniem optymalne – komentuje Małgorzata Kaczmarczyk, rzecznik prasowy Polskiego Radia, dodając, że obecnie każda ingerencja w obecne parametry emisji może skutkować (ze względu na urządzenia stosowane przez Operatora, jak i różną jakość odbiorników DAB+ , które są w posiadaniu słuchaczy) – czasowymi zakłóceniami w odbiorze. Pamiętać też należy, że w przypadku DAB/DAB+ ze strumieniem audio skojarzone są dane PAD (program associated data) i inne dodatkowe funkcjonalności, które po przejściu fazy testowej będziemy w stanie uruchomić w naszym multipleksie.
Nie zanosi się więc na podniesienie jakości programów emitowanych cyfrowo w DAB+ przez Polskie Radio chyba, że zostanie podjęta decyzja o zwiększeniu jakości Programu III. Trochę dziwi fragment o zakłóceniach w odbiorze, gdyż nie tak dawno temu pomyślnie zwiększono przepływność radiowej Czwórki, gdy ta po oddaniu swoich częstotliwości analogowych na rzecz Polskiego Radia 24 pozostała jedynie w internecie oraz DAB+ (wówczas przepływność została zwiększona z 112 kb/s do 128 kb/s).
Stacja Sportowa Polskiego Radia
Jeszcze na kilkadziesiąt godzin przed swoją rezygnacją ze stanowiska prezesa Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk-Żyła mówiła o uruchomieniu stacji sportowej, które miałoby trafić do DAB+. Zapytaliśmy Polskie Radio również o tę kwestię:
– Obecnie Polskie Radio nie planuje szybkiego uruchomienia kanału sportowego, co nie zamyka takiej drogi w przyszłości – komentuje Małgorzata Kaczmarczyk, rzecznik prasowy Polskiego Radia.
Jaki kraj taka cyfryzacja…
Nie wiem na czym te osoby z politechniki słuchały, pewnie przez telefon, jeśli taka opinia. Trzeba znać system FM AUDIO, Ograniczeniem jest obcięcie pasma górnego powyżej 16 khz, ale nie ma kompresji, zostaje całe gęste widmo. Przy najwyższej klasie tunera z najlepszymi kościami scalonymi choćby fir. Sanyo gdzie zniekształcenia poniżej setnej procenta, przy dobrych kolumnach i wzmacniaczach rożnice są ogromne. Można porównać z płytą CD. Z przepływem ponad 1000kb/s.