Czy NEXT Mobile zmieni na plus polski rynek MVNO? Założenie sieci komórkowej stało się bardzo proste

Czy NEXT Mobile spowoduje, że polski rynek MVNO zmieni się na plus? Dzięki ciekawemu pomysłowi na biznes tego operatora założenie własnej sieci komórkowej, nawet przez kogoś niemającego o tym większego pojęcia, jeszcze nigdy nie było tak proste. Pomysł jest, ale do sukcesu potrzeba jeszcze kilku innych rzeczy. Spróbujmy więc odpowiedzieć na postawione pytanie – czy NEXT Mobile przyczyni się do rozwoju rynku MVNO w Polsce?

NEXT Mobile to nietypowa sieć komórkowa, gdyż nie działa ona pod własną marką. Pozwala natomiast na stworzenie sieci komórkowej innym markom: firmom, fundacjom, klubom piłkarskim, itp. Jak to działa? W bardzo prosty sposób. Wystarczy mieć pomysł na nazwę sieci komórkowej oraz potrafić stworzyć własny plan marketingowy. Z tym wszystkim trzeba zgłosić się do NEXT Mobile w celu podpisania umowy partnerskiej. Po tym wszystkim pozostaje już tylko inwestycja w karty SIM. Resztę zrobi za nas już NEXT Mobile:

  • formalności (zgłoszenia do urzędów, pozyskanie numeracji, opracowanie cenników i regulaminów, itp.)
  • Know-how telekomunikacyjne (obsługa procesu od strony technicznej)
  • Infolinia sprzedażowa oraz obsługa posprzedażowa (infolinia i eBOK)
  • Biuro Obsługi Klienta (fakturowanie, windykacja należności, przeniesienie numerów, cesje, zarządzanie kartami SIM, itp.)
  • inne (własna domena internetowa, własna strona www, itp.)

Jak więc widać cały proces nie jest skomplikowany. NEXT Mobile oferuje rozwiązania i udogodnienia, które pozwalają na założenie sieci komórkowej z własną marką w bardzo prosty sposób, niewymagający skomplikowanej wiedzy. Ponadto otrzymujemy nowe możliwości wynikające już z posiadania własnej marki telekomunikacyjnej:

  • promocja brandu
  • źródło dodatkowych przychodów
  • podniesienie prestiżu firmy
  • kontakt SMS-owy

W taki właśnie sposób NEXT Mobile przyczynił się już do stworzenia pięciu nowych marek telekomunikacyjnych w Polsce (stan na dzień 23 grudnia 2019 roku wg informacji zawartych na stronie operatora). W ostatnim czasie powstały dwie:

  • Viva! Mobile – stworzona przez Fundację Viva! Akcja dla zwierząt. Korzystając z oferty tej sieci pomagamy zwierzakom.
  • Pogoń Mobile – stworzona przez klub piłkarski Pogoń Szczecin. Korzystając z oferty tej sieci wspieramy klub.

Można się więc spodziewać, że w najbliższym czasie powstaną kolejne sieci MVNO, które powstaną przy udziale NEXT Mobile, który to zawrze kolejne umowy partnerskie z firmami, fundacjami, klubami, itp. Czy to wszystko spowoduje, że polski rynek MVNO znowu rozkwitnie?

Do sukcesu na polskim rynku telekomunikacyjnym potrzeba kilku rzeczy. Spróbujmy zatem wszystko przeanalizować, aby na koniec spróbować odpowiedzieć na postawione już na samym początku pytanie.

Pojęcie o rynku telekomunikacyjnym

Oczywiście do sukcesu jest to niezbędne. Nie będę jednak oceniał już teraz tego, czy ludzie stojący za NEXT Mobile takie pojęcie mają, czy nie, bo jest na to za wcześnie. Zweryfikuje to czas. Jedno jest pewne – szczególnej wiedzy o rynku telekomunikacyjnym nie muszą mieć ci, którzy z pomocą NEXT Mobile chcą stworzyć sieć komórkową pod własną marką. To NEXT Mobile odpowiada za zdecydowaną większość procesu uruchomienia sieci. Jednak już sam innowacyjny pomysł na działanie (stworzenie możliwości założenia sieci komórkowej innym podmiotom) pokazuje, że ludzie stojący za NEXT Mobile nie boją się innowacyjnych pomysłów oraz wyzwań. A to dobrze wróży na przyszłość.

Oferta

Bez dobrej oferty trudno jest sprzedać produkt jako MVNO. Oferta ta nie musi być oczywiście najtańsza, ale powinna być bezwzględnie korzystniejsza, niż choćby oferty powszechnie na rynku dostępne (mam tu na myśli zwłaszcza operatorów z tzw. wielkiej czwórki). I marki powstałe dzięki współpracy z NEXT Mobile taką ofertę mają. Nie jest to oferta najtańsza na rynku, ale jest bez wątpienia korzystna. Wygląda też rozsądnie cenowo. Dwie najnowsze marki – Viva! Mobile oraz Pogoń Mobile – oferują plany abonamentowe do smartfonów oraz plany na internet mobilny. Oferta jest elastyczna. W przypadku planów “głosowych” klient otrzymuje NO-LIMIT na rozmowy, SMS-y i MMS-y oraz pakiet internetu mobilnego. To od wielkości tego ostatniego zależy wysokość miesięcznego abonamentu. W przypadku planów internetowych klient ma do wyboru różne ilości transferu danych. Najciekawszy plan to 300 GB mobilnego internetu (100 GB w dzień i 200 GB w nocy) za 49,99 zł/mc. Co bardzo ważne, z ofert mogą skorzystać również firmy, jednak na dokładnie takich samych zasadach co klienci indywidualni (dokładnie te same plany taryfowe).

To dobre oferty. Cenowo również wyglądają rozsądnie i z pewnością da się na nich zarobić, o ile tylko uda się pozyskać wystarczającą ilość klientów.

Dystrybucja

Bez tego trudno będzie sprzedać nawet najlepszy produkt. Już nie pamiętam ile razy pisałem na blogu, że dystrybucja tylko przez internet to zdecydowanie za mało. Wystarczy tu spojrzeć choćby na dwie sieci – Premium Mobile i lajt mobile. Pierwsza osiąga doskonałe wyniki sprzedażowe, choć jej niemodyfikowana od dość dawna oferta abonamentowa nie jest już najtańsza na rynku, choć bez wątpienia jest wciąż korzystna i atrakcyjna. Druga, choć modyfikuje swoje oferty na bieżąco i dąży do tego, żeby były najtańsze, ma spore problemy z przełożeniem tego na sprzedaż (ta co prawda jest, ale nie są to porywające wyniki). Trudno jednak stwierdzić, jakie pomysły na dystrybucję będą miały podmioty, które zdecydowały się z pomocą NEXT Mobile na uruchomienie własnej sieci komórkowej. Potrafię sobie wyobrazić np. to, że sieć klubu piłkarskiego (w tym przypadku Pogoń Mobile) poszuka klientów wśród swoich kibiców (stadiony, kluby kibica, stowarzyszenia działające na rzecz klubu, itp.). Tak samo potrafię sobie wyobrazić, że sieć komórkowa fundacji dla zwierząt (Viva Mobile!) poszuka klientów wśród miłośników zwierząt, swoich wolontariuszy, itp. Czy jednak to wystarczy? Wiele będzie zależało od pomysłów. Na pewno piłka z autografami członków zespołu piłkarskiego to zdecydowanie za mało. Bazowanie na miłości do zwierząt to również za mało. Jednak przy rozsądnych i mądrych działaniach potencjalni klienci są na wyciągnięcie ręki.

Rozpoznawalność

Bez rozpoznawalności trudno jest dużo zrobić, nawet pomimo dobrej oferty i dobrej dystrybucji. Problemem jest najczęściej to, że zwiększanie rozpoznawalności kosztuje. Tu jednak tego problemu może wcale nie być. Co to takiego Pogoń Szczecin z pewnością wie niemal każdy mieszkaniec Szczecina i całego regionu. Dzisiaj nie wiemy, jakie marki jeszcze zdecydują się na uruchomienie we współpracy z NEXT Mobile własnej sieci komórkowej, ale można przypuszczać, że część z nich będzie znana i rozpoznawalna. Odejdą więc koszty marketingu i reklamy, konieczne do budowy wizerunku. Jeśli rozpoznawalna już marka będzie, ten problem przestanie istnieć.

Cierpliwość i odpowiedzialność

Tego wbrew pozorom zabrakło już wielu sieciom MVNO w Polsce. Pozwólcie, że nie będę już wymieniał tych “najlepszych” pod tym względem. Ich już bowiem nie ma lub prawie nie ma, gdyż albo upadli z wielkim hukiem, albo stoją właśnie na przepaścią, od której dzieli ich dosłownie jeden krok. To (cierpliwość) jednak chyba bardziej dotyczy NEXT Mobile. To NEXT Mobile odpowiada bowiem za całokształt funkcjonowania współtworzonych przez siebie sieci. Tu sprawa jest jednak klarowna. NEXT Mobile musi na interesie zarabiać. A żeby zarabiać, muszą być klienci. Jednak zarabianie w tej branży nigdy nie przychodzi od razu. Na początku zawsze są straty. Pytanie, jak do tego przygotowany jest NEXT Mobile? Tego też nie wiemy, ale tu również wszystko zweryfikuje czas.

To najważniejsze rzeczy, które są wg mnie niezbędne do tego, aby odnieść jakikolwiek sukces, albo żeby przynajmniej nie doznać druzgocącej porażki.

Czy dzięki NEXT Mobile rynek MVNO w Polsce znowu rozkwitnie?

Moim zdaniem są na to spore szanse. Wiele jednak zależy od tego, co wydarzy się w najbliższym czasie. Przede wszystkim jakie jeszcze marki zdecydują się na uruchomienie sieci komórkowej. Jeśli znane i rozpoznawalne, może coś z tego być. Gdy będą znane już te marki, to będzie również wiadomo jak proste będzie dotarcie z ofertą do potencjalnego klienta. Jedno wiem na pewno – pomysł NEXT Mobile jest naprawdę innowacyjny, odważny i ciekawy. O ile po drodze nic nie zostanie popsute, w najbliższym czasie może zrobić się naprawdę ciekawie.

Sieci NEXT Mobile oraz wszystkim, którzy zdecydowali się (lub wkrótce zdecydują) na uruchomienie sieci komórkowych pod własną marką, życzę powodzenia. Mam nadzieję, że będę miał wiele okazji pisania o kolejnych nowościach związanych z NEXT Mobile i nowymi markami MVNO w Polsce. Czekam więc na kolejne nowe marki MVNO w Polsce.

0 0 vote
Article Rating
Stronę tworzymy na internecie mobilnym

Pracujemy na internecie mobilnym OTVARTA
***
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
maremna
maremna
2 miesięcy temu

ciekawy artykuł, ja korzystam z a2 mobile i póki co nie myślę o zmianie operatora bo u nich jest dobrze

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x