(AKTUALIZACJA) Masz D-Link DWR-921? Lepiej go wymień. Nie tylko dlatego, że są lepsze

W zasadzie nie ma dnia, aby nie musiał czytać i czasami również ostrzegać przed kolejnymi próbami oszustw. Maile z fałszywymi fakturami, połączenia z egzotycznych krajów, dziwne subskrypcje… Oszuści wymyślają coraz bardziej oryginalne sposoby na zdobycie naszych pieniędzy. Dzisiaj dowiaduję się, że posiadacze dość popularnego routera D-Link DWR-921 powinni dla świętego spokoju go wymienić. Producent urządzenia – firma D-Link jednak uspokaja.

O tym, że nawet podczas korzystania z internetu mobilnego jesteśmy narażeni na niespodziewane koszty napisałem m. in. w tym wpisie. Atak na tego typu usługi jest szczególnie niebezpieczny, gdyż łatwo przeoczyć różne dziwne SMS-y, mogące sugerować uruchomienie czegoś niechcianego. Całe szczęście, że teraz operatorzy muszą ustawić maksymalną kwotę na usługi typu Premium na 35 zł, a można ją też zmniejszyć do zera.

Właśnie się dowiedziałem, że szczególnie podatny na ataki jest router firmy D-Link. Chodzi o dość popularny model DWR-921. Router ten został ogłoszony przez producenta jako urządzenie w statusie End-Of-Life. Dzięki temu w ogóle nie jest przewidziany do poprawek bezpieczeństwa. Router ten może zostać wykorzystany m. in. do wysyłki SMS-ów. Przestępcy zmienili sposób ataku. Zamiast wysyłać wiele zagranicznych SMS-ów i zarabiać na terminowaniu ruchu, wykorzystują urządzenia do wysyłania wiadomości Premium. Za ich pośrednictwem wykupują np. kody dostępowe do usług subskrypcyjnych, by następnie sprzedawać je online. Szczegółowa analiza ekspertów od bezpieczeństwa wykazała, że znacząca większość urządzeń, które usiłowali wykorzystać przestępcy, to właśnie  routery D-Link DWR-921.

Nie tylko warto wymienić router. Warto również na swojej karcie SIM używanej tylko do internetu całkowicie wyłączyć u swojego operatora usługi typu Premium. Ja już to zrobiłem, dzięki czemu jestem dużo spokojniejszy.

AKTUALIZACJA:

W związku z licznymi informacjami na temat zagrożeń, jakie niesie za sobą korzystanie z w/w sprzętu, głos zabrał producent. Firma D-Link w wydanym komunikacie uspokaja użytkowników sprzętu. Poniżej treść komunikatu firmy D-Link (pisownia oryginalna)

W związku z pojawiającymi się informacjami o zagrożeniach bezpieczeństwa związanych z użytkowaniem routera D-Linka model DWR-921, firma D-Link oświadcza, co następuje:

  • dla routerów DWR-921 w wersjach sprzętowych A1 oraz B1, które zostały już wycofane ze sprzedaży, wydano aktualizacje, które uniemożliwiają wykorzystanie opisanych luk bezpieczeństwa. Wszystkie aktualizacje oprogramowania zostały wydane przez firmę D-Link Corporation we wrześniu 2018 r. i są dostępne na stronie producenta – dlink.com
  • aktualnie w sprzedaży znajduje się router DWR-921 w wersji sprzętowej C3, którego opisane problemy z lukami bezpieczeństwa NIE DOTYCZĄ.
  • W przeciwieństwie do informacji, które się pojawiły, wszystkie modele produktów D-Linka SĄ objęte wsparciem technicznym w całym okresie życia produktu oraz 5 lat po zakończeniu produkcji.

Wersję sprzętową można sprawdzić spoglądając na naklejkę umieszczoną na urządzeniu.

Źródło/Fot: Orange / wł

Stronę tworzymy na internecie mobilnym

Pracujemy na internecie mobilnym OTVARTA
***

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Marcin Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o
Marcin
Gość
Marcin

Dziwne, że to dzieje się w T-Mobile. Nie wiem czy to przypadek, czy nie i nie chcę sugerować celowego działania ze strony tego operatora. Mam podobną sytuację w tej sieci (mimo włączonej usługi Bezpieczne Surfowanie) i router z podobnego czasu co rzeczony DWR 921, tzn. Huawei B593s-12. Została włączona cykliczna usługa Direct Billing i co kilka dni o tej samej godzinie pobierana była kwota 12.30 zł. Możliwe, że wcale nie jest winny router ale np. podpisanie nowej umowy. W moim przypadku zmiana umowy spowodowała, że wszystkie zabezpieczenia usług premium zostały anulowane i trzeba było ręcznie zgody na wszystkie wychodzące i… Czytaj więcej »