Mobile Vikings Polska o obowiązkowej rejestracji kart Pre-Paid w Polsce

Obowiązek rejestracji kart Pre-Paid w Polsce staje się faktem. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach, pojawiają się wątpliwości i niepokoje, zarówno u operatorów komórkowych, przed którymi teraz nowe obowiązki, jak i klientów. W związku z tym postanowiliśmy zapytać, co o całej sprawie sądzą operatorzy MVNO. Dzisiaj przedstawiamy niektóre spostrzeżenia Mobile Vikings Polska, wirtualnego operatora komórkowego działającego na zasięgu sieci Play, który również będzie musiał zmierzyć się z przygotowaniem procesu rejestracji numerów swoich klientów. Naszym zdaniem to właśnie przed operatorami wirtualnymi może stać największe wyzwanie w związku z obowiązkiem rejestracji kart Pre-Paid. 

Temat obowiązkowej rejestracji kart SIM w Polsce już poruszaliśmy, m. in. w związku z sondą, w której okazało się, że nasi Czytelnicy są podzieleni w tej kwestii.

Czytelnicy MVNO-GSM.PL podzieleni w sprawie pomysłu obowiązkowej rejestracji kart Pre-Paid

Ustawa antyterrorystyczna została uchwalona bardzo szybko i raczej nie była odpowiednio konsultowana. W całej sprawie pojawiają się więc wątpliwości, również wśród operatorów. Mobile Vikings Polska wskazuje m. in. na sposób weryfikacji danych podanych podczas rejestracji numeru.

– Wprowadzana ustawa nie precyzuje w pełni sposobu rejestracji kart przedpłaconych – ze szczególnym uwzględnieniem etapu weryfikacji danych osobowych. Proponowane przepisy nie określają jasno, jakie techniczne rozwiązania weryfikowania danych osobowych drogą elektroniczną będą dozwolone. – komentuje Bartek Grabowski Head of New Business w telefonii komórkowej Mobile Vikings Polska.

Sama weryfikacja prawdziwości danych wydaje się dużym wyzwaniem dla operatorów wirtualnych, ponieważ te – w przeciwieństwie do podsiadających rozbudowane sieci salonów i sklepów sieci infrastrukturalnych –  nie mają własnych punktów sprzedaży. Jak zatem drogą elektroniczną skutecznie, bezpiecznie i szybko zweryfikować takie dane?

– Interpretacje większości prawników oraz telekomów wskazują, że przy obecnym kształcie ustawy jedynym bezdyskusyjnie dozwolonym przez prawo sposobem weryfikacji jest jednak osobiste przedstawienie dokumentu potwierdzającego tożsamość użytkownika do wglądu i sprawdzenia zgodności przekazanych danych – dodaje Bartek Grabowski.

Zasadność ustawy antyterrorystycznej budzi chyba największe emocje wśród klientów. Zauważamy to w komentarzach i wiadomościach od Czytelników. Zwolennicy takiego rozwiązania powołują się na wzrost bezpieczeństwa obywateli, zaś przeciwnicy mówią o inwigilacji społeczeństwa. Mobile Vikings Polska zdaje się podzielać zdanie o bezpieczeństwie, zwraca jednak uwagę na sposób wprowadzania nowych przepisów, o czym wspomnieliśmy wyżej.

– Jako Mobile Vikings jesteśmy zdania, że wprowadzana ustawa jest zasadna i z pewnością należy podejmować działania zmierzające do ochrony obywateli przed działaniami terrorystycznymi. Ustawa została jednak opracowana w zbyt krótkim czasie, bez odpowiednich konsultacji. Nie chcemy jej oceniać czy dyskutować z zawartymi w niej przepisami, gdyż nie mamy na nie wpływu. Skupiamy się na pracy nad tym, żeby skutki wprowadzanych przepisów były jak najmniej dotkliwe dla naszych użytkowników. – zauważa Bartek Grabowski z Mobile Vikings Polska.

W informacjach od naszych Czytelników zauważamy pewnego rodzaju bunt użytkowników ofert Pre-Paid, którzy poza swobodą cenią sobie również prywatność i twierdzą, że właśnie m. in. dlatego zdecydowali się na niezobowiązujące oferty Pre-Paid. Bartek Grabowski z Mobile Vikings Polska wskazuje jednak na korzyści płynące z takiego rozwiązania, wskazując m. in. na proces przenoszenia numerów, w którym już teraz trzeba było podać swoje dane.

– Dotychczas podanie i rejestracja danych były wymagane tylko w przypadku przenoszenia numeru. Teraz taki obowiązek będzie dotyczył wszystkich użytkowników kart pre-paid. To z kolei tworzy przestrzeń dla operatorów sieci komórkowych do zabiegania o nowych klientów poprzez obniżanie cen i rozmaite promocje. Użytkownik będzie musiał wykonać dokładnie taką samą czynność zostając u swojego dotychczasowego operatora, jak i przenosząc numer. Może być wówczas bardziej skłonny do ponownego porównania aktualnych ofert na rynku i wybrania tej najbardziej atrakcyjnej. To oczywiście będzie skutkowało zwiększeniem liczby przenoszonych numerów – dodaje Grabowski.

Ciekawą kwestią pozostaje też wpływ konieczności rejestracji kart Pre-Paid na realną liczbę klientów operatora. Nie jest tajemnicą, że znacznej części kart SIM Pre-Paid od dłuższego czasu nie występuje żaden ruch telekomunikacyjny, karty te jednak cały czas pozostają aktywne, m. in. ze względu na czas ważności konta po doładowaniu. Wg analizy UKE w 2015 roku na polskim rynku było aż 8,8 mln tzw. “martwych dusz”.

– Obecnie na rynku funkcjonuje około 29 milionów kart pre-paid. Wprowadzone zmiany niewątpliwie mogą spowodować, że liczba użytkowników kart spadnie, bo albo nie będą oni chcieli podawać swoich danych, albo zwyczajnie zapomną o dopełnieniu obowiązku rejestracji w terminie. Jestem jednak przekonany, że zmiana ta będzie niewielka. – ocenia Bartek Grabowski z Mobile Vikings Polska.

Sieci Mobile Vikings Polska dziękujemy za poświęcenie nam cennego czasu i komentarz.

Już w przyszłym tygodniu komentarze innych komórkowych operatorów wirtualnych działających na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Pracujemy na internecie mobilnym OTVARTA
***
Pracujemy na internecie mobilnym OTVARTA
***

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
WuloJaDustin Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o
Dustin
Gość
Dustin

Sam pomysł rejestracji kart nie jest ani nowy ani dziwny, jest normalny. Szkoda tylko że nikt tej ustawy nie konsultował z operatorami bo to ci mogą mieć największy problem.

Ja
Gość
Ja

Jestem bardzo ciekawy jak zweryfikują te dane zdalnie. Nie każdy może mieć ochotę wysyłać pocztą elektroniczną skany dowodu osobistego. Nie jest to ani mądre ani też bezpieczne

Wulo
Gość
Wulo

Virgin Mobile każe uzupełnić dane w klubie Virgin i nikt na razie nie zawraca sobie głowy tym, czy aby na pewno są zgodne, ważne żeby numer nie przepadł i statystyki SIM się zgadzały.