Najnowsze statystyki MNP MVNO – Premium Mobile bezkonkurencyjny, coraz lepiej OTVARTA, Virgin Mobile bez przełomu

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował właśnie najnowsze statystyki przenoszenia numerów w sieciach ruchomych (MNP), obejmujące III kwartał b.r. Spośród tzw. W4 na zdecydowanym prowadzeniu jest sieć Plus (blisko 40 tys. numerów na plusie), na szarym końcu W4 Play (ponad 60 tys. na minusie). Spośród operatorów wirtualnych na czele ponownie Premium Mobile, który w ogólnym bilansie jest aż ponad 13 tys. na plusie. Uwagę zwracają też coraz lepsze wyniki sieci OTVARTA, zwłaszcza wysoka lojalność klientów. Bez przełomu w Virgin Mobile Polska. Operator tkwi w tym samym miejscu, pozyskując co prawda sporo numerów, ale tracąc przy tym równie dużo, co daje bilans praktycznie zerowy. Nieźle za to radzi sobie marka Telestrady – lajt mobile oraz cicha ostatnio Mobile Vikings Polska.

UKE opublikował wczoraj najnowsze statystyki przenoszenia numerów w sieciach ruchomych (MNP). Nie ma w nim co prawda rewolucji, ale można na jego podstawie pokusić się o kilka wniosków. Jakich?

Fenomen Plusa (na plus) i PLAY’a (na minus)

Każdego dnia przeglądając branżowe serwisy i fora internetowe oraz media społecznościowe czytam sporą ilość komentarzy osób niezadowolonych z jakości sieci Plus pod względem “technologicznym”. Skansen – takie określenie pojawia się bardzo często w stosunku do zielonego operatora. Klienci wypominają operatorowi to, że najwolniej spośród wszystkich rozbudowuje swoją sieć. Dużo mniejsza od większości konkurencji liczba stacji bazowych, mała ilość pasm LTE na nich, wolny i przeciążony internet LTE, brak VoLTE… To najczęstsze zarzuty. Te dotyczące prędkości internetu mobilnego potwierdzają m. in. statystyki publikowane np. przez SpeedTest.pl, w których Plus od dawna zajmuje ostatnią pozycję, będąc znacznie za swoimi konkurentami. Tymczasem to właśnie Plus bije konkurentów na głowę w statystykach przeniesień numerów, zajmując w nich pierwsze miejsce i deklasując swoich największych konkurentów (T-Mobile, Orange i Play). Plus w III kwartale pozyskał aż 101 tys. numerów z innych sieci, oddając w tym samym czasie 61 tys. Ogólny bilans to aż blisko 40 tys. numerów na plusie. Pozostali na minusie, przy czym najbardziej – uwaga – Play (aż blisko 63 tys. na minusie). Podkreślam tu celowo wynik Play, ponieważ to własnie ten operator chwali się intensywną rozbudową swojej infrastruktury, prowadzeniem w raportach publikujących średnią prędkość internetu, czy wdrażaniem “nowych technologii” (jak np. 5G Ready).

Jaki wniosek można tu wyciągnąć? Klienci mają chyba większe priorytety niż np. prędkość internetu mobilnego w swoim smartfonie. Bo czy wynosi ona 30 Mb/s, czy 130 Mb/s, to dla wielu osób nie ma kompletnie żadnego znaczenia. VoLTE? Dla wielu wystarczy HD Voice, które również zapewnia doskonałą jakość rozmów. Plus postawił chyba na coś zupełnie innego. Jako jedyny nie zabrał się jeszcze za podwyżki cen swoich abonamentów. Operator postawił również mocno na dystrybucję swoich usług, budując solidną sieć punktów sprzedaży. Konstruowanie ofert łączących oferty Plusa z ofertami Cyfrowego Polsatu (największa w Polsce platforma cyfrowej telewizji satelitarnej) też jak widać robi swoje. Play co prawda nadal mocno stawia na rozwój i rozbudowę swojej sieci, ale może zabrał się za to za późno? U mnie na Mazurach nadal są całe miasta bez własnego zasięgu Play (np. Zalewo na Mazurach Zachodnich). Co to dla klientów oznacza? Roaming krajowy, czyli wolny internet mobilny, brak VoLTE, a nawet HD Voice. Może klienci zaczęli to odczuwać, a może po prostu nie oczekują rozwoju w nowe technologie i ważniejsze są dla nich ceny. Tak, czy inaczej zjawisko jest dla mnie dość ciekawe.

Premium Mobile niezagrożonym liderem wśród MVNO

Fenomen tej sieci trwa od niemal samego początku jej istnienia. Zwolennicy teorii spiskowych z branży, z którymi rozmawiam (zwykli szarzy pracownicy telekomów), podejrzewają nawet, że operator musi mieć jakąś dobrą bazę potencjalnych klientów. Ja nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, aczkolwiek statystyki Premium Mobile robią wrażenie również na mnie. W III kwartale aż ponad 13,5 tys. numerów na plusie. Ponad 18,5 tys. numerów pozyskanych. Co najciekawsze Premium Mobile wcale nie ma dzisiaj najtańszych ofert abonamentowych. Powiem więcej, na rynku istnieją nawet tańsze od abonamentów Premium Mobile oferty na kartę. Np. w abonamencie Premium Mobile za 19,90 zł miesięcznie jest no-limit na rozmowy i SMS-y oraz 10 GB mobilnego internetu, jednak nie ma w nim MMS-ów. Te są np. w lajt mobile na kartę, w pakiecie za tyle samo PLN, zawierającym również 10 GB mobilnego internetu. Premium Mobile ma jednak coś innego – ogromną sieć dystrybucji w całej Polsce, w których ofertę można nabyć. Z tego co wiem istnieje również call center, które także pozyskuje klientów taką drogą (telefonicznie). Trzeba podkreślić jeszcze fakt, że teraz do statystyk Premium Mobile zaliczają się również klienci przenoszący swój numer do a2mobile (oferta na kartę). Do tego wszystkiego program AMBASADOR pozwalający zarabiać na polecaniu usług operatora innym. Co ciekawe Premium Mobile działa na zasięgu… Plusa.

Koszty takiego pozyskania tylu klientów też na pewno są duże. Zapewne dlatego operator jeszcze ostatnio notował spore straty w wynikach finansowych. Ja mam nadzieję, że Premium Mobile przetrwa jako MVNO. Bo jeśli nadal będzie potrzebował finansowania z zewnątrz, to różnie może z tym być.

OTVARTA coraz lepiej

Gdy ruszyła oferta sieci OTVARTA od razu pomyślałem, że oto pojawia się konkurent dla Premium Mobile. Podobne oferty, podobna moim zdaniem grupa docelowa, podobne w zasadzie niemal wszystko. OTVARTA radzi sobie coraz lepiej. W ostatnich statystykach obejmujących III kwartał b.r. operator pozyskał z innych sieci ponad 2,3 tys. numerów, oddając w tym samym czasie zaledwie 76 sztuk(!). Lojalność klientów jest bardzo ważna i póki co OTVARTA nie ma z nią jakichkolwiek problemów. Dawno nie zaglądałem do mapy sieci ich dystrybucji, zrobiłem to wczoraj. Punktów, w których można nabyć ofertę operatora, znacznie w ostatnim czasie przybyło. Wg mapy na stronie internetowej jest ich kilkadziesiąt, przy czym chyba najwięcej na gęsto zaludnionym Górnym Śląsku. Nie wiem, czy mapka jest aktualna. Tak, czy inaczej operatorowi wyraźnie idzie coraz lepiej. OTVARTA nie świadczy ofert na kartę (Pre-Paid), więc porównanie ich statystyk z wynikami Premium Mobile byłoby troszkę nieuczciwe. Nie znam bowiem statystyk Premium Mobile w podziale na Post-Paid (Premium Mobile) i Pre-Paid (a2mobile). Co ciekawe OTVARTA również działa na zasięgu Plus.

Stagnacja Virgin Mobile

Na nic nowe oferty i stosunkowo niezłe pozyskanie, skoro nie potrafi się zadbać o dotychczasowych klientów. Doskonałym przykładem tego jest Virgin Mobile. Sieć od zawsze ma “znaczące” pozyskanie numerów z innych sieci. Owszem, nieadekwatne do ponoszonych – wg mnie – nakładów, ale jednak. Kiedyś było to nawet kilkanaście tys. nowych numerów kwartalnie, teraz jest to kilka tysięcy (ok. 7 tys/kwartał). Co jednak z tego, skoro klienci odchodzą na potęgę? W III kwartale Virgin Mobie Polska pozyskała 7 tys. numerów z innych sieci, tracąc przy tym tyle samo, a nawet troszkę więcej – 7,2 tys. Przez to własnie zjawisko sieć ponownie nie zrobiła tu żadnego postępu. Równie dobrze mogła pozyskać tylko 200 numerów nie oddając żadnego. O ile taniej?

Sorry, ale w mojej prywatnej ocenie Virgin Mobile osiągnęła już wszystko, co była w stanie osiągnąć. Chyba jasne jest też, że w obecnej sytuacji sieć raczej długo nie pociągnie. Jedyny ratunek to wg mnie nowy inwestor, który wpompuje tam kolejne miliony złotych (znajdzie się odważny? Ja wątpię, bo to bez totalnej rewolucji nic nie da.) albo sprzedanie się. Chętny jest, a przynajmniej był – PLAY. Tylko, czy kupi? Na zdrowy rozsądek – po co mu to? Dzisiaj jedynym wygranym na tym interesie jest Branson, który dostaje pieniądze tylko za to, że sieć może używać w nazwie marki Virgin. Czysty zysk. Ja osobiście trzymam kciuki za szczęśliwe zakończenie historii pt. Virgin Mobile w Polsce. Przez wszystkie lata swojego istnienia operator pozyskał bazę liczącą kilkaset tys. klientów (realnie aktywnych jest na pewno ze 200-300 tys., ale to tylko moje szacunki). Wyobrażacie sobie sytuację, że operator nagle traci płynność finansową i ogłasza zakończenie działalności? Przecież trzeba ogromnych możliwości i nakładów, żeby przeprowadzić klientów przez proces przenoszenia numerów, żeby ci mogli je zachować. Wyobrażacie sobie np. to, że operator musi rozpatrzyć 100 tys. wniosków o MNP w ciągu miesiąca? Ja nie. Dlatego tez liczę, że w razie nieszczęścia ktoś po prostu przejmie całą tę ich bazę i to w taki sposób, że nie będzie potrzeby nawet wymieniać kart SIM.  Jeśli upadną lub zostaną wchłonięci przez np. Play, udział MVNO w Polskim rynku mocno się skurczy. Virgin Mobile działa na zasięgu sieci Play.

Lajt mobile – powoli do przodu

Ta prowadzona przez Telestradę marka telefonii komórkowej powoli i sukcesywnie pnie się do góry.  W najnowszych statystykach za 3Q2019 Telestrada pozyskała 3,7 tys. nowych numerów, tracąc w tym samym czasie 730. Również przykuwa uwagę lojalność klientów. Virgin Mobile Polska może się uczyć. Nie miałem czasu zagłębić się w temat tego, czy te statystyki to już głównie lajt mobile, czy też oferta Telestrady. Ale mniejsza z tym, gdyż nie jest to szczególnie ważne. Sieć się rozwija i to jest najważniejsze. Tak, Telestrada to również  ten “skansenowy” zasięg Plusa.

Mobile Vikings Polska – po cichu do przodu

O Mobile Vikings Polska już mało co słychać, ale statystyki MNP od zawsze solidne. w 3Q2019 również na znacznym plusie – blisko 2,5 tys, numerów pozyskanych, 807 oddanych. Nieźle na tle innych. Mobile Vikings działa na zasięgu sieci Play.

Na zakończenie do jednego worka wrzucę operatorów MVNO działających u boku np. operatorów telewizji satelitarnej i kablowej, których usługi dorzucane są do podstawowej oferty firm (np. telewizja) jako dodatkowe (np. internet mobilny, telefon komórkowy). Tu jest trochę inny model działania, dlatego tez od zawsze unikam porównywania wyników tychże sieci z wynikami operatorów, dla których usługi mobilne są głównymi, jeśli nie jednymi, priorytetami. Te zresztą od zawsze radzą sobie z reguły stosunkowo nieźle.

Reszta? Na poziomie planktonu

FM Mobile, W naszej Rodzinie, Novum, Lycamobile Polska, IZZI (5 numerów pozyskanych w całym III kwartale b.r.), KLUCZ Mobile, NAU Mobile… Ci wszyscy są na poziomie planktonu. Dziwią mnie wyniki tego ostatniego (NAU Mobile) – tylko 217 pozyskanych numerów w 3 miesiące. Słabo.

Podsumowanie

Nie licząc roszad wśród tzw. wielkiej czwórki (Play, Plus, T-Mobile, Orange) nie spodziewam się w statystykach MNP w najbliższym czasie żadnych rewolucji. Przez długi jeszcze czas górować będzie Premium Mobile, Virgin Mobile będzie jeszcze długo w tym samym miejscu co dzisiaj (w najlepszym razie oczywiście), OTVARTA, lajt mobile i Vikingowie będą malutkimi kroczkami szli do przodu (spodziewam się nawet jeszcze lepszych wyników OTVARTA), ci działający przy wielkich operatorach TV SAT i kablowej będą sobie dalej działać jak dzisiaj, zaś reszta… O reszcie już nie wspomnę.

Pełny raport MNP UKE

Stronę tworzymy na internecie mobilnym

Pracujemy na internecie mobilnym OTVARTA
***

5
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
S.W.A.T.JoasiaStaszekzulugulaPrezesKluczMobile Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o
PrezesKluczMobile
Gość
PrezesKluczMobile

“Dlatego tez liczę, że w razie nieszczęścia ktoś po prostu przejmie całą tę ich bazę i to w taki sposób, że nie będzie potrzeby nawet wymieniać kart SIM” – potrzebna bedzie fiziczna wymiana simow, to 1000%. Nawet jak PLAY wezmie to pod swoje skrydla.

zulugula
Gość
zulugula

“Skrydla”-co za debil.

Staszek
Gość
Staszek

Czyli jednak a2mobile też na szczycie 😉 Cieszę się, że podjąłem miesiąc temu dobry wybór

S.W.A.T.
Gość
S.W.A.T.

Jakby nie patrzeć tak, ale nie dziwnota, oferta duża i tania. Sporo ludzi znajduje własną opcję i z niej korzysta.

Joasia
Gość
Joasia

lajt ma najlepszą ofertę, więc to oczyswiste, że będzie coraz lepiej!