Nowe życie poczty głosowej… czyli nasz sojusz z Pinngle przy projekcie WiFi calling

Wśród milionów minut połączeń głosowych w naszej sieci Klucz Mobile znaleźliśmy pewną ciekawostkę – tysiące minut miesięcznie wykorzystywanych jest na połączenia z pocztą głosową, trwające po kilka sekund każde. Na podstawie tej informacji można jednoznacznie stwierdzić, że wiele osób nie wie, że posiada włączoną pocztę głosową, a rozmówcy, gdy usłyszą pocztę głosową, momentalnie przerywają połączenie. Bądźmy szczerzy, kto we współczesnych czasach korzysta z tej funkcji? Pamiętacie jak to jest? “Masz 54 wiadomości głosowych. Aby odsłuchać, kliknij 1…wiadomość jeden, od abonenta zero zero cztery osiem siedem trzy…”. Trzeba być prawdziwym fanem komunikacji retro, a także mieć dużo wolnego czasu, aby odsłuchać wszystkie wiadomości, i to pojedynczo, dodatkowo nie wiedząc kto zostawił wiadomość, a następnie jeszcze usunąć je, aby nie zaśmiecać skrzynki.

Jednak stary, dobry… nie, właściwie po prostu “stary” system poczty głosowej jest zakorzeniony we wszystkich sieciach komórkowych. A to oznacza, że nie trzeba inwestować w to, co już od dawna istnieje. Pozostaje tylko pewne elementy udoskonalić, zmienić. Połączyć z czymś nowym, co także zostało już opracowane. Tak więc spróbowaliśmy ożywić tą „bestię” i zobaczmy, czy nam się udało.

W takiej formie wiadomość głosowa istniała do epoki komunikatorów, a następnie została po prostu zastąpiona przez SMS i okazała się wówczas zbyteczna. Po co wysyłać komunikat z prośbą o oddzwonienie, kiedy napisanie krótkiego SMS-a “proszę oddzwoń” trwa kilka sekund? Potrzeba czegoś więcej. Dlatego zdecydowaliśmy się „przyodziać” pocztę głosową w nowe funkcje. Wykorzystać w inny sposób mechanizm routingu połączeń na pocztę głosową.

Fot: KLUCZ Mobile

Jeśli czytaliście moje poprzednie artykuły, to zapewne pamiętacie o tym, że planujemy w krótkim czasie wprowadzić wynajem wirtualnych numerów telefonów komórkowych we współpracy z twórcami komunikatora Pinngle. W każdym razie – usługa WiFi calling nabiera popularności. Możliwości wdrożenia tej usługi są wszechstronne, ale zdecydowaliśmy się na wprowadzenie samego routingu poczty głosowej. Automatycznie włączamy usługę poczty głosowej dla wszystkich naszych klientów. To znaczy, że gdy karta SIM abonenta z różnych powodów nie jest dostępna, będzie włączał się redirecting na pocztę głosową. Jednak zamiast wysłania wiadomości na skrzynkę poczty głosowej, wyślemy dzwonek do naszego partnera Pinngle, który zostanie skonwertowany w kodek HD i dostarczony na aplikację Pinngle. Jeśli smartfon abonenta zostanie włączony, natychmiast zabrzmi sygnał połączenia przychodzącego – niezależnie od tego, jaka karta SIM będzie znajdowała się w tym smartfonie lub nawet jeśli karty sim w ogóle nie ma. Potrzebne jest tylko połączenie smartfona z Internetem. Łatwo sobie wyobrazić sytuację, gdy abonent wyjechał na wakacje do kraju, w którym roaming jest bardzo drogi (np. z UE do Turcji). Zazwyczaj pierwszą czynność, jaką wykonują użytkownicy smartfonów, to poszukiwanie miejsca, w którym można połączyć się z Internetem, ponieważ w jaki inny sposób zamieścić selfie na portalach społecznościowych? Odbywa się to za pomocą sieci WiFi lub poprzez wykupienie abonamentu na kartę od lokalnego operatora sieci komórkowej. Przy tym wszystkie połączenia przychodzące na stały numer abonenta będą zupełnie za darmo – przecież żadne sieci komórkowe nie są wykorzystywane. Weźmy pod uwagę sytuację, w której abonent wyjechał na wieś, gdzie dostępny jest Internet kablowy, ale z zasięgiem w komórce istnieje problem – nie jest on zawsze dostępny (wyobraź sobie – w XXI wieku jest jeszcze sporo takich miejsc, nawet w Europie).

Jednak to nie wszystko. Wiadomości głosowe możemy odnaleźć również w takich aplikacji jak WhatsApp lub Skype. Jeżeli niniejsza forma komunikacji nadal ma swoich użytkowników i zwolenników, to po co z tego rezygnować? Twórcy Pinngle zapewnili nas, że za miesiąc będzie dostępna opcja wysyłania wiadomości głosowej bezpośrednio do rozmówcy w postaci pliku multimedialnego, w momencie gdy tylko smartfon abonenta ponownie połączy się z Internetem.

A co w przypadku połączeń wychodzących, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, które zostały powyżej uwzględnione? Połączenia wychodzące będą dostępne w najbardziej przystępnych cenach. Wszystko co musisz zrobić to wziąć mały kredyt w Pinngle. Jest to szczególnie istotne dla obywateli Unii Europejskiej, którzy wyjeżdżają za granicę. Identyfikator numeru pozostaje europejski i połączenie do państwa, w którym dany abonent mieszka, będzie kosztować nie więcej niż 0,02 euro za minutę, na przykład dla klientów Klucz Mobile połączenia do wszystkich sieci w Polsce będą kosztować zaledwie 0,015 euro za minutę, a więc stawka zbliżona będzie do oferowanej w granicach kraju.

Fot: KLUCZ Mobile

Dodam kilka słów skierowanych do szanownych kolegów i konkurentów. Proszę mi wierzyć, nie warto liczyć na to, że uda się w krótkim czasie i przy niewielkim budżecie napisać aplikację głosową dla smartfonów. Przy obciążeniu w 10Е1 jednoczesnych połączeń, wszystkie znane aplikacji SIP po prostu przestaną właściwie działać, jakość głosu będzie bardzo słaba, a baterie w smartfonach waszych klientów będą padać po godzinie użytkowania. Nawet przy dużych budżetach nie uda się uniknąć błędów i buggów. Aby upewnić się o prawdziwości moich słów należy poszukać w Google Play lub AppStore markowych (brandowych) aplikacji znanych sieci, przeczytać opinie i zobaczyć średnią ocenę. Wszystko, co ujrzycie profesjonalnym okiem, to miliony euro inwestycji wyrzuconych do kosza i nieufność abonentów. Dla tworzenia tego komunikatora, który może rzucić wyzwanie liderom branży OTT, jak WhatsApp, Viber, Skype potrzebne są wielomilionowe inwestycje, własne data centrum, wielu stałych programistów i najlepsze kodeki HD od ITU.

Podsumowując, chcę powiedzieć, że czeka nas nowy „cud” związany z multimediami i wiadomościami tekstowymi. Na przykład RCS zastąpi wkrótce SMS i MMS. Pamiętajmy więc o usługach głosowych. Funkcje te są jeszcze potrzebne klientom, a operatorzy sieci mobilnych mogą w tym segmencie osiągnąć zyski. Na zakończenie dodam, że nawet w słowie smartfon nadal pozostaje greckie słowo “fon”, co oznacza “dźwięk”.

***

Autor tekstu – Denis Morozov – Prezes KLUCZ Mobile

4 komentarzy do “Nowe życie poczty głosowej… czyli nasz sojusz z Pinngle przy projekcie WiFi calling

  • 7 grudnia 2017 at 12:03
    Permalink

    ” Wszystko co musisz zrobić to wziąć mały kredyt w Pinngle.”

    Murzyni w USA brali “mały” kredyt na zakup domu a skończyło się na kryzysie finansowym w 2008 roku. 😀
    Promujecie korzystanie z “darmowych” sieci wi-fi żeby ciąć koszty ale nic nie jest za darmo.
    Wasi abonenci zapłacą za to własnym bezpieczeństwem i profilowaniem przez Pinngle.

    Odpowiedź
  • 10 grudnia 2017 at 11:05
    Permalink

    Czuję się coraz bardziej zażenowany poczynaniami tej sieci. Ciche podwyżki cen, zabieranie usług, gmeranie w pakietach i również zabieranie ich (na przykład pakiety minut krajowych). Kiedyś wyróżniali się prostotą oferty, niskimi cenami w standardzie i w porządku podejściem do klienta. Dzisiaj mamy coraz więcej promocji, regulaminów… O kiepskiej jakości niektórych połączeń międzynarodowych też trzeba wspomnieć. Klucz Mobile jest coraz mniej godny polecenia i piszę to ze smutkiem.

    Odpowiedź

Dodaj komentarz