MVNO-GSM.PL

Innowacyjny blog telekomunikacyjny o alternatywnym obliczu telekomunikacji. Najlepsze oferty operatorów GSM, wszystko o MVNO, aktualności z branży telekomunikacyjnej i nie tylko

Blog

(OPINIA) Biznes na strachu

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Dla wielu firm to prawdziwe żniwa i bez wątpienia należą do tego grona m. in. operatorzy telekomunikacyjni. Do niedawna jeszcze był to okres, w którym sprzedawało się klientom jak najwięcej urządzeń – smartfony, routery, komputery, a nawet telewizory. Zawsze jednak można sprzedać coś więcej. Okazją do tego jest – poza świętami Bożego Narodzenia – strach przed rosnącą liczbą internetowych oszustw.

Każdy operator telekomunikacyjny chce zarabiać jak najwięcej i to jest chyba oczywiste. Wizerunkowo jednak nie jest dobrze, gdy podnosi się ceny abonamentów, które i tak są już wysokie i nierzadko droższe od ofert pre-paid. Jest jednak inna furtka – usługi dodatkowe, które sprzedawane są jako „dodatki” do abonamentów. Usługi takie miesiąc w miesiąc podnoszą koszt abonamentu, a doskonałą okazją do ich wciskania (tak – wciskania, nie bójmy się tego słowa) klientom zgłaszającym się po zakup urządzeń/usług jest… strach przed rosnącymi zagrożeniami w sieci.

Boisz się? Kup dodatkowe usługi

Przykładem z ostatnich dni niech będzie tutaj sieć Play. Od razu podkreślę, że absolutnie nie przypisuję tu operatorowi złych intencji. Wierzę, że po prostu tak wyszło (a przynajmniej bardzo chcę w to wierzyć). 16 listopada b.r. sieć Play ostrzegła za pośrednictwem swojego oficjalnego bloga przed jedną z metod internetowych oszustw (więcej >>). To już niestety dość popularna metoda na okradanie z oszczędności – tzw. „telefon z banku”. W skrócie – oszust tak telefonicznie manipuluje rozmówcą, podając się w tym czasie za pracownika banku, że nakłania w końcu taką osobę do zainstalowania aplikacji mobilnej dającej złodziejowi zdalny dostęp do smartfona. Mija kilka dni i… cyk – Play wprowadza „Nowe usługi ochrony klientów przed niebezpieczeństwami w internecie” (więcej >>). Płatne, a jakże. „Bezpieczny internet” to 6 zł miesięcznie, „Pakiet bezpieczeństwa” to 10 zł miesięcznie. Ten drugi, czyli droższy, zawiera już ten pierwszy. Tak, czy inaczej, to nawet o 10 zł droższy rachunek za telefon i zamiast np. 35 zł miesięcznie trzeba zapłacić 45 zł, a do tego być może jeszcze raty za sprzęt. Robi się całkiem sporo. A najgorsze jest to, że usługi te będą wciskane w salonach i punktach sprzedaży nierzadko nieświadomym klientom.

Zagrożenia to też biznes

W sumie nie odkryłem koła. Kiedyś były teorie spiskowe, że niektóre wirusy komputerowe produkują sami producenci oprogramowania antywirusowego. Nie jestem wyznawcą takich teorii, ale jedno jest pewne – dla firm produkujących takie oprogramowanie na pewno jest na rękę, gdy zagrożeń jest więcej. I tak jest też w przypadku operatorów. Im więcej zagrożeń, tym bardziej niebezpiecznie, a im bardziej niebezpiecznie, tym łatwiej sprzedać dodatkowe usługi pod pretekstem troski o bezpieczeństwo. Najzabawniejsze jest to, że są darmowe narzędzia do zwiększania bezpieczeństwa w sieci. Skoro więc operatorzy i tak grzebią w systemach operacyjnych smartfonów, to w trosce o bezpieczeństwo swoich klientów mogliby dorzucić tam to i owo w celu poprawy bezpieczeństwa i zredukowania zagrożeń. No ale lepiej jest sprzedać dodatkowe usługi, które robią w zasadzie to samo, tylko nie za darmo.

I tak to się właśnie kręci. Smartfony dają dużo więcej możliwości i… dużo więcej kosztów. A zapłacą oczywiście ci najbardziej nieświadomi. Wszak kieszenie tych właśnie najłatwiej drenować, co wiedzą też i internetowi oszuści… A ponieważ idą święta, w salonach ustawiają się coraz to dłuższe kolejki, to i na sprzedaż takich „pakietów bezpieczeństwa” czas jest najlepszy.

Wpisy w sekcji BLOG są prywatnymi opiniami Autora.

Zainteresowany sekcją “blog”? Zajrzyj tutaj >>. Więcej informacji o telekomunikacji można znaleźć również na naszym Facebooku oraz Twitterze.

Fot: MVNO-GSM.PL, Pixabay

***
Stronę tworzymy na internecie mobilnym
OTVARTA
Znajdziesz nas w:
tekst alternatywnytekst alternatywny
Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl więcej komentarzy
Wojtek
Wojtek
3 lat temu

Zgadzam się z autorem w 100% Od 16 lat pracuję w telekomunikacji i widzę jak z roku na rok „dziczeją” promocje skierowane do tzw. ogółu. Wiadomo, że operator musi zarobić ale niestety to zarabianie bardziej przypomina scam w kwestii usług dodatkowych. Świadomy klient popatrzy i pójdzie dalej ale ten nieświadomy łyknie wszystko jak młody pelikan. Pytanie gdzie jest UOKiK?

BartoszW
BartoszW
3 lat temu

Ja nie chodzę do salonów operatorów komórkowych. Nie chcę się denerwowac, gdy trafię na natrętnego sprzedawcę. Nie chcę być niemiły w stosunku do niego. Sam testuję oferty operatorów i polecam, bądź nie rodzinie. Raczej wolę proste i klarowne usługi.

2
0
Skomentujx