„W porównywalnej cenie my jako operator, wraz z naszymi klientami, otrzymamy nowoczesny ekstra system, który zostanie uruchomiony w ciągu najbliższych kilku dni.(…)„. „Nasza firma twardo stoi na nogach i 37 000 aktywnych Abonentów obsługuje tak samo dobrze, jak i wcześniej.(…)„. To dwa moje ulubione cytaty ze słynnego już chyba oświadczenia prezesa KLUCZ Mobile z początku marca(!) b.r. Ulubione, bo czas niezwykle dotkliwie potrafi wszystko zweryfikować. Co zostało z buńczucznych zapowiedzi operatora z marca?
Na wstępie krótkie streszczenie całej historii. KLUCZ Mobile powstał wiosną 2013 roku. W kwietniu b.r. operator obchodził swoje 6. urodziny (więcej >>). Przez większość czasu istnienia na polskim rynku z zewnątrz wszystko wyglądało ok. Operator działał, klienci nie skarżyli się na jakieś masowe niedogodności. Chwalona i ceniona była obsługa klienta. Gdy w ubiegłym roku na profilach operatora w mediach społecznościowych (komentarze) oraz na naszych profilach społecznościowych zaczęły pojawiać się anglojęzyczne wpisy informujące, że firma związana z prezesem operatora jest komuś winna pieniądze, wszystko – przynajmniej z zewnątrz – wyglądało jeszcze na nieuzasadniony złośliwy SPAM. Nadszedł jednak ostatni dzień lutego bieżącego roku. Wówczas na stronie internetowej Klucz Mobile firma ją prowadząca umieściła komunikat informujący o zerwaniu współpracy z KLUCZ Mobile z powodu istnienia przedawnionych wymagalnych zobowiązań (finansowych). Więcej o całej sprawie można przeczytać w tym artykule >>. Okazało się szybko, że KLUCZ Mobile jest winien dostawcy swojej platformy MVNE (strategicznej z punktu widzenia operatora i klientów) spore pieniądze (razem ok 100 tys. zł), zaś na oskarżenia operatora o niekompetencję i trwanie w epoce kamienia łupanego firma ta odpowiedziała przesłaniem mi dokumentów dowodzących, że KLUCZ Mobile od blisko roku nie płaci za dostarczanie usług (powtórzmy – ważnych z punktu widzenia klienta). Od tego czasu klienci operatora są pozbawieni m. in. dostępu do panelu klienta oraz mają problemy z zabieraniem swoich numerów.
Prezes operatora Denis Morozov jednak obiecywał w marcu, że będzie lepiej. Miała być nowa platforma, dająca dużo większe możliwości od poprzedniej. Wg zapewnień wszystko miało wrócić do normy w ciągu raptem kilku dni.
Chaos i bałagan
Tak można w skrócie opisać to, co obecnie cechuje operatora KLUCZ Mobile. Co prawda niektóre procesy przerwane nagle w marcu zaczęły działać, ale daleko jeszcze do chociaż względnej normalności. Spójrzmy jak wygląda sytuacja dzisiaj:
- strona internetowa – przestała działać 28 lutego b.r. w godzinach popołudniowych, jednak już po kilkunastu dniach została przywrócona. Zrobiona na szybko w WordPressie w taki sposób, że nawet nie została usunięta stopka z linkiem do gotowego motywu, jaki został wykorzystany do jej stworzenia. Identyczną można dzisiaj załatwić sobie za dwie skrzynki piwa. Strona po dziś dzień jest wyłącznie informacyjna.
Nie ma formularza do przenoszenia numeruani do rejestracji kart SIM. Tym bardziej nie ma możliwości logowania się na swoje konta abonenckie, ale o tym poniżej. - Panel klienta – przestał działać wraz z początkiem marca b.r. Prezes KLUCZ Mobile zapowiadał rychłe uruchomienie nowej i znacznie bardziej rozbudowanej platformy. Otrzymamy nowoczesny ekstra system – mówił jeszcze w marcu Denis Morozov. Nowego ekstra systemu dostępnego dla klientów nie widać do dzisiaj, a mamy połowę maja. To oznacza, że klienci nie tylko nie mogą przez internet zarządzać swoim kontem i usługami, ale również nie mogą np. szybko pobrać swoich bilingów.
- Przenoszenie numerów (MNP) – tę funkcję operator przywrócił dopiero po niemal miesiącu i… w zasadzie działa. W zasadzie, ponieważ wciąż docierają do mnie sygnały od Czytelników o tym, że wnioski niektórych klientów po prostu giną. Zresztą przekonałem się o tym osobiście, kiedy to pomagałem zabierać numery członkom rodziny. Co prawda operator nie ma większych problemów z ich odnajdywaniem, co trzeba mu oddać, ale żeby to było możliwe klient musi zadzwonić i poinformować operatora o takich wnioskach, bo ten ich zwyczajnie nie widzi. A to jest już przecież spore utrudnienie całego procesu. Generalnie więc zabranie numeru z KLUCZ Mobile jest dzisiaj możliwe, ale nie można wykluczyć problemów.
- Rejestracja kart – od marca b.r. była możliwa tylko w Plusie, ponieważ niezależne punkty sprzedaży handlujące starterami KLUCZ Mobile w marcu utraciły możliwość rejestracji sprzedawanych starterów. Teraz wiem od niektórych sprzedawców, że rejestracja już działa. Nie wiem jednak, czy można zarejestrować starter za pośrednictwem kuriera.
Co działa? Na pewno działa (a przynajmniej jeszcze niedawno działała) wysyłka duplikatów kart SIM. Prawdopodobnie więc operator ma już też możliwość zarządzania kartami SIM.
I to byłoby chyba na tyle.
Woda w ustach
Najgorsze jest to, że operator nie ma nic do powiedzenia swoim klientom. Strona internetowa milczy, a przecież teraz KLUCZ Mobile nie ma już wytłumaczenia, że musi kogoś prosić o umieszczenie komunikatów (i płacić za to). Operator ma teraz pełen dostęp do swojej strony www (wg zapewnień samego prezesa). Milczą też oficjalne profile operatora w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube).
8 maja b.r. wysłałem do KLUCZ Mobile pytanie o bieżącą sytuację operatora i jego klientów. Odpowiedzi się nie doczekałem. Uczciwie odczekałem tydzień. Uważam, że tydzień to wystarczający czas na udzielenie jakiejkolwiek odpowiedzi.
Czas wszystko zweryfikował
Jeszcze w marcu Prezes KLUCZ Mobile Denis Morozov mówił, że poprzedni dostawca platformy MVNE trzymał sieć w epoce kamienia łupanego.
–” (…) ta firma ze swoim systemem i podejściem trzymała nas w epoce kamienia łupanego. Przez cały czas współpracy byliśmy nawet zakładnikami dokonywania zmian na własnej stronie internetowej” – mówił w przesłanym mi oświadczeniu Denis Morozov, prezes KLUCZ Mobile.
Co nie jest tajemnicą osobiście byłem klientem KLUCZ Mobile, od 2013 roku, czyli od niemal początku komercyjnej działalności operatora. Może nie wszystko było nowoczesne, ale wszystko zwyczajnie działało. Był panel klienta (skromny, ale działał), nie było problemów z rejestracją kart SIM, z zamawianiem duplikatów, z przenoszeniem numerów (w obie strony). Dlatego więc moim skromnym zdaniem, którym na prywatnym blogu mam pełne prawo się podzielić, dzisiaj jest dopiero ta „epoka kamienia łupanego”. I nie zanosi się póki co na to, żeby po niej nastąpiła przynajmniej epoka brązu.
Teraz trzeba wziąć się ostro do pracy i spróbować zebrać informacje o tym, co tak naprawdę działo się w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy (np. próby sprzedania operatora) oraz w jakiej tak naprawdę sytuacji są – często niczego nie świadomi – klienci.
AKTUALIZACJA (17.05.2019)
Na stronie operatora znajduje się już formularz do składania wniosków o przeniesienie numeru z innej sieci do KLUCZ Mobile. Usunięty został również link ze stopki do motywu szablonu WordPress, wykorzystanego do stworzenia nowej strony internetowej operatora.
Czyżby Klucz był na skraju plajty? Artykuł ma właśnie takie brzmienie, nie wiem czy to celowe zamierzenie autora, który wie coś więcej, ale nie może powiedzieć tego wprost, czy tylko moje subiektywne odczucie. Kluczu nie padaj, masz dobrą ofertę, byłoby szkoda, prezesie Klucza – odezwij się. Mam nadzieję, że możliwość logowania się do panelu klienta zostanie wreszcie przywrócona.
Spójrzmy na fakty. Zadłużenie o którym wiadomo, brak komunikatów operatora, brak panelu klienta… Wygląda na to że chyba klucz się kończy. A szkoda
Może tak świadczy się usługi za naszą wschodnią granicą a i w to wątpię… Dziwne że jeszcze sprawą nie zajął się UKE
Wygląda jak by artykuł był napisany na prośbę konkurencji, albo ktoś chce kasy…. Klucz działa! Jestem zadowolony jak i dużo znajomych których przeprowadziłem do kluczyka…
Witaj! Po pierwsze – to nie artykuł, a felieton, prywatna opinia. Po drugie – nie jest to zrobione na czyjeś zlecenie, ani konkurencji, ani wierzycieli. Po trzecie – nie jest mi łatwo pisać takich rzeczy, zwłaszcza, że byłem wieloletnim klientem operatora, od niemal początku jego istnienia. Ja jestem nie tylko blogerem, ale również – w myśl prawa – dziennikarzem. Moim obowiązkiem jest opisywanie faktów, przekazywanie ich do wiadomości opinii publicznej. KLUCZ Mobile to nie warzywniak. To koncesjonowany operator telekomunikacyjny, zapewniający swoim klientom łączność, dający im poczucie bezpieczeństwa (np. kontakt z najbliższymi). Jeśli interes klientów jest w jakiś sposób lekceważony i/lub… Czytaj więcej »
Z poziomu zwykłego klienta (opinie dużej ilości osób) 95% wszystko działa! to co jest tam panel klienta, czy go nie ma, dla mnie jest to nie istotne, jak i dla dużej ilości normalnych klientów! Nie ma co się czepiać za różne pie…ły! Pozdrawiam!
Ja się nie czepiam, tylko informuję. Jeśli gdzieś napisałem nieprawdę, to wskaż mi ten fragment 🙂
Poza tym jeśli uważasz, że np. brak możliwości zabrania numeru, albo zamówienia duplikatu karty SIM to pierdoły (a tak było przynajmniej na początku marca) to znaczy, że jesteś naprawdę niewymagającym klientem 😉
W Rebtel Polska też do samego końca wszystko (połączenia głosowe, SMS-y, internet) działało.
Robiłem wymianę jeszcze w marcu. Nie było problemów! „Nie ma formularza do przenoszenia numeru”, – to już poprawiłeś, bo taki formularz był jeszcze 15.05 na stronie klucz… trzeba sprawdzać przez napisaniem czegoś!
Czy był 15 maja, czy 16 maja, to sprawa drugorzędna. Formularz znikł 1 marca(!). Mamy maj, zaraz czerwiec. Stopka może też zniknęła jeszcze przed publikacją? 🙂 Chciałbym nadmienić, że przed KAŻDĄ publikacją proszę operatora o komentarz. Operator albo w swoich odpowiedziach skupia się na innych, zamiast na sobie i swoich klientach, albo w ogóle nie odpowiada. Od 1 marca operator w tej sprawie nie wydał prawie żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie za pomocą swoich oficjalnych kanałów komunikacji. Wyjątkiem był komunikat o przywróceniu procesu MNP, jednak dość głęboko ukryty na stronie. Operatorzy MVNO nie mają wielu klientów. Można więc całkiem… Czytaj więcej »
Chciałbym dodać, że wystarczyłaby przecież odpowiednia komunikacja operatora. Ten jak sam się chwalił ma teraz pełną kontrolę nad stroną www, mad mediami społecznościowymi zawsze miał. Wystarczy czasami jeden prosty komunikat. Np., że panel klienta będzie w czerwcu. Albo że póki co go nie będzie, bo nikt nie korzystał. Cokolwiek. Pragnę przypomnieć, że pierwszy komunikat operatora (z samego początku marca), zresztą dostępny na stronie, mówił o tym, że operator po prostu zmienia platformę bilingową na lepszą. Dopiero dzięki mojej właśnie pracy wyszło na jaw, że powodem tej zmiany jest konflikt oraz zaległości finansowe wobec dostawcy strategicznych procesów operatora (bo chyba np.… Czytaj więcej »
Nie wiem jak Pan kontaktuje się z operatorem to już nie mój problem, ja jak coś nie znam to zawsze mi pomogą bez problemów. Trzeba umieć się komunikować ! Ja jestem zadowolone z Klucza i nie zamieram z niego rezygnować! I to jest moja decyzja, jak by tu Pan nie psuł reputację danego operatora! Pozdrawiam! I już nie chcę dyskutować na ten temat!
Operator sam sobie psuje reputację. 8 maja kontaktowałem się mailowo zarówno z prezesem jak i osobą wskazaną mi w styczniu do kontaktu z mediami. Jeszcze w marcu nie miałem problemu z uzyskiwaniem odpowiedzi, a kontaktowałem się dokładnie tymi samymi kanałami, co teraz.
Ale proszę Pana mnie to nie interesuje, powiedziałem już Panu. Ktoś potrafi ktoś nie. ..
Nie potrafię dyskutować niemerytorycznie. Pan wszedł, wywrócił stolik i wyszedł, nie dając szansy na cokolwiek 🙂 Tak nie porozmawiamy.
MVNO-GSM.PL patrzyło, patrzy i będzie patrzeć operatorom na ręce. Zwłaszcza tym MVNO, którzy zachowują się coraz bardziej absurdalnie (Vectone, Rebtel, teraz KLUCZ). A patrząc na ogół sytuacji to niestety nie koniec.
Pozdrawiam!
„wywrócił stolik i wyszedł, nie dając szansy na cokolwiek …: super cytat stosownie Pana blogu. Żegnam!
Kolega z Ukrainy a może pracownik klucza za kilka złotych wstawia się za kluczem?
Co Ty piszesz??? Jeśli to trolling, to to też trzeba umieć. Wyszło trochę żałośnie…
Zresztą KLUCZ Mobile nie jest wyjątkiem, który krytykuję:
https://mvno-gsm.pl/opinia-start-bajzel-i-ucieczka-za-ocean-czyli-krotka-i-bogata-historia-rebtel-w-polsce/
https://mvno-gsm.pl/vectone-mobile-polska-co-dalej/
Kupiłam starter KLUCZ na allegro, ale niestety w żadnym salonie Plusa nie zmogłam zarejestrować numer. Może ktoś podpowie w jaki sposób mogę dokonać rejestracji?