MVNO-GSM.PL

Innowacyjny blog telekomunikacyjny o alternatywnym obliczu telekomunikacji. Najlepsze oferty operatorów GSM, wszystko o MVNO, aktualności z branży telekomunikacyjnej i nie tylko

Blog

(OPINIA) Raport o MNP druzgocący dla MVNO

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował właśnie najnowszy raport dotyczący przenoszenia numerów w sieciach ruchomych, który obejmuje ostatni kwartał 2021 roku. Dowiadujemy się z niego ile numerów pozyskał dany operator z innych sieci oraz ile ich oddał. Choć nie są to dane rzeczywiste dotyczące sprzedaży usług danego operatora, gdyż kupowane są też usługi z nowymi numerami (zwłaszcza oferty na internet mobilny), to jednak pokazują one pewien trend, na podstawie którego można wysnuć wnioski o kondycji danego operatora. I właśnie postanowiłem je wysnuć – moja opinia jest taka, że ten raport jest… druzgocący dla sieci MVNO. Ale do rzeczy.

Z najnowszego raportu UKE o MNP dowiadujemy się, że spośród operatorów MVNO, których wbrew pozorom w Polsce jest sporo, tylko 7 z nich uzyskuje w nim jakieś znaczące wyniki. Warto tu dopowiedzieć, że 5 z nich to marki działające obok dużych firm oferujących jako główne inne usługi (telewizja, czy internet światłowodowy) – są to takie firmy Netia, UPC, Vectra, Multimedia (już Grupa Vectra) oraz ITI. Spośród operatorów MVNO oferujących wyłącznie usługi telekomunikacyjne tylko dwie dorównują poprzedniej piątce – to Mobile Vikings oraz OTVARTA. Najgorsze jest to, że na tapetę wziąłem wcale nie tak duże wyniki na plus, bo progiem uczyniłem zaledwie… 1000+ numerów. A nie ma już wśród MVNO takich marek jak Virgin Mobile (dzisiaj P4) oraz Premium Mobile wraz z a2mobile (dzisiaj Polkomtel), choć ten pierwszy wciąż tkwi w tym samym marazmie, a ten drugi wyraźnie wyhamował.

Górą MVNO działające „przy dużych”

Kolejny kwartał z rzędu widać wyraźnie, że znacznie lepiej od innych poczynają sobie marki MVNO działające przy wielkich operatorach oferujących na rynku jako główne usługi telewizję i internet światłowodowy. Oferta MVNO to tylko dodatek, np. dla osób, które lubią agregować usługi, by mieć wszystko na jednej fakturze. Najlepszym MVNO spośród nich jest ten od UPC z naprawdę imponującym wynikiem blisko 9 tys. numerów na Plusie. Sporo niżej, ale wciąż z jakimś zauważalnym wynikiem, są: Vectra (+3 433), Netia (+ 2 627), ITI (+1 428) i Multimedia (Grupa Vectra, +1 401). Nie znalazło się tu niestety miejsce np. dla INEI (tylko +611).

Spośród „samodzielnych” MVNO tylko 2 realnie zyskują

I to jest właśnie ta druzgocąca wiadomość. Tylko dwaj MVNO spośród całej reszty realnie zyskują w raportach MNP, choć – biorąc pod uwagę, że raport obejmuje cały kwartał –  nie są to w żadnym razie imponujące wyniki. Nie jest żadnym wyczynem pozyskiwać w ogólnym bilansie nawet ok 1000 numerów miesięcznie. Nie mniej warto docenić tu sieć Mobile Vikings (+2 870) oraz OTVARTA (+2 100). I to by było niestety na tyle przyzwoitych wiadomości. Reszta fatalnie. Telestrada, czyli właściciel lajt mobile, marki, która dotychczas osiągała naprawdę dobre wyniki, tylko +769 numerów. NAU Mobile, który rozdaje już roczne darmowe abonamenty (dla pracowników oświaty), tylko +740 numerów. Reszta poniżej 500 numerów w ogólnym bilansie. Są też „planktony” z wynikami +/- kilka sztuk. Tych w zasadzie jest najwięcej… Jednym słowem – katastrofa.

Miliony w błoto?

Warto zwrócić tu jeszcze uwagę na Virgin Mobile. Po zakupie marki przez P4 (Play) była próba jej wskrzeszenia. Pojawiły się znowu telewizyjne reklamy (choćby z Robertem Makłowiczem), pojawiły się ciekawe promocje, … I co? I… może nie będę kończył. Ogólny bilans to tylko +414 numerów(!). Wstyd. Sporo zachodu, zero korzyści. Premium Mobile po wchłonięciu do Polkomtela też wyraźnie zwolnił, choć oferuje dzisiaj darmową aktywację – tylko 5 120 numerów na plusie. Na tle innych przyzwoicie, ale warto przypomnieć sobie czasy, gdy jego wyniki sięgały +20 tys. sztuk.

Niestety dno i wodorosty, zapaść. I jak widać oferta to nie wszystko. Można nawet za darmo rozdawać usługi, ale bez pomysłu i długofalowej strategii sukcesu nie ma.

Pełny raport UKE na ten temat znajduje się tu >>.

Wpisy w sekcji BLOG są prywatnymi opiniami Autora.

Zainteresowany sekcją “blog”? Zajrzyj tutaj >>. Więcej informacji o telekomunikacji można znaleźć również na naszym Facebooku oraz Twitterze.

Źródło/Fot: UKE / wł

***
Stronę tworzymy na internecie mobilnym
OTVARTA
Znajdziesz nas w:
tekst alternatywnytekst alternatywny
Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

9 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl więcej komentarzy
Piter
Piter
3 lat temu

MVNO na Plusie tracą z powodu słabej sieci i to jest FAKT. Dodatkowo żeby aktualnie wybić się z tłumu potrzebne są jeszcze bardzo duże pakiety GB (np.100/200GB), no limit w cenie poniżej 20 zł. Takie hybrydy, że 100GB na noc i to z obniżonym download kompletnie nie mają sensu. Jeśli powyższe nie wejdzie do ofert MVNO, to czeka ich martwica czyli rynkowa śmierć.

Joł
Joł
3 lat temu

Dokładnie. Dobrą ofertą byłoby np. 200 gigsów (a na noc dodatkowe 400 gigsów) z nielimitowanymi rozmowami/SMS w pakiecie za 15 zł na 30 dni. Konkurencja wtedy uklęknie. A agresywna reklama przez FB.

Koter
Koter
3 lat temu

Po pierwsze targetem MVNO jest głównie pre-paid. Ten kto chce podpisać umowę z reguły chce także nowy telefon od opa. Dlatego Ci co dają tylko abonament mają trudniej od tych co pre-paid. Po drugie reklama. Nikt nie wie, że dana sieć istnieje. Większość osób z MVNO wymieni: Virgin, Premium, a2., Heyah może Lajt i Otvarta. Reszta sieci w świadomości ludzi NIE ISTNIEJE. Po trzecie oferta. Jeśli coś nie odbiega od reszty, to po co To wybierać. Oto cała tajemnica wiary.

Koter
Koter
3 lat temu

Te Premium, Otvarta jadą na niskich cenach i dlatego ludzie to biorą. Ale jak widać po statystykach MNP, okno dobrej sprzedaży dla nich zamyka się. Cena pozostaje nadal ważna ale równolegle do świadomości klientów zaczyna pukać jakość oraz dobry telefon. Pomijam MVNO tv kablowych, bo tak telefon w abonamencie to dodatek do jednej faktury wraz z rabatem (i te sieci mają największą szansę przetrwać kryzys).

Rotus
Rotus
3 lat temu

Czas MVNO w Polsce dobiega końca. Inflacja w zasadzie dobije ten segment (być może kablówki przetrwają).

rasso
rasso
3 lat temu

REKMALA dźwignią i AŻ TYLE!

GaduAIR padło bo sztab ludzi to lamusy i w GG teraz pewnie te same osobistości lub kuzynostwo.

Virgin Mobile upadło i teraz się stacza BO kampania reklamowa ich to KUPA!

Aaaa i oszuści z LycaMobile, oni mają się dobrze globalnie 😀

P.S.: Lyca nie ma zamiaru zwracać pieniędzy a tym samym dostosować się do Decyzji UOKiKu w Polsce, może czekają na wyrko XD

i KONIEC, oczywiście FaktU szkoda ale Play dobrze ciągnie to i udźwignie i ich.

9
0
Skomentujx