(OPINIA) Virgin Mobile wycofała jedną ze swoich najbardziej rozpoznawalnych ofert – koniec pakietu FREEMIUM

(OPINIA) Virgin Mobile wycofała jedną ze swoich najbardziej rozpoznawalnych ofert – koniec pakietu FREEMIUM

29 sierpnia 2018 19 przez Redakcja
Sieć komórkowa Virgin Mobile – największy polski operator MVNO – wielokrotnie zapowiadała ambitne plany na przyszłość. Miał być milion klientów, miała być rentowność, o której słyszymy regularnie co jakiś czas przy okazji kolejnych wywiadów z Panią Prezes Grażyną Piotrowską-Oliwą. Ambitne plany zapowiadano również po tym, gdy ogłoszono na początku tego roku podpisanie “szeregu umów” z operatorem Play, które mają pozwolić na przejęcie (a raczej wchłonięcie przez Play) największego polskiego MVNO już w 2020 roku (więcej >>). Realia bywają jednak w tym przypadku bolesne. Operator od dłuższego czasu nie może sobie poradzić choćby z kiepskimi statystykami przenoszeń numerów, w których jest wciąż na minusie, głównie z powodu bardzo dużej liczby oddawanych numerów. Decyzje takie, ja ta w ostatnich dniach, na pewno nie pomogą w poprawie tego złego już – moim zdaniem – stanu rzeczy. Virgin Mobile poinformowała właśnie o zlikwidowaniu jednego ze swoich najbardziej rozpoznawalnych pakietów – darmowego FREEMIUM. Bardziej tu jednak pasuje słowo “wycena”, gdyż sieć pakiet FREEMIUM… wyceniła. Teraz to samo kosztuje 3 zł i nazywa się MINI (więcej >>).

Darmowy pakiet FREEMIUM był prawdziwą innowacją na polskim rynku i wyróżniał sieć Virgin Mobile na tle konkurentów. Zupełnie za darmo co miesiąc można było otrzymywać 30 minut, 30 SMS-ów i 300 MB mobilnego internetu. Pakiet odnawiał się automatycznie co miesiąc, można było też dokupić do niego pakiety dodatkowe (PÓŁDARMO). Virgin Mobile postanowiła jednak wycenić darmowy pakiet FREEMIUM, zmieniając jednocześnie jego nazwę. Teraz 30 minut, 30 SMS-ów i 300 MB będzie nas kosztować 3 zł. Wszyscy, którzy korzystają aktualnie z pakietu FREEMIUM nie mogą już od 27 sierpnia liczyć na jego odnowienie się, ani aktywację. Pakiety odnowione przed 27 sierpnia będą działać normalnie do dnia ich wygaśnięcia.

Oczywiście Virgin Mobile, jak każda firma, ma prawo do modyfikacji swoich ofert, nie ma też obowiązku utrzymywania usług, na których nie zarabia lub zarabia za mało. To nie jest przecież instytucja charytatywna. Tylko czy to oby odpowiedni moment na takie zmiany? Korzyści mogą okazać się dużo mniejsze od kosztów takiej decyzji. Wielokrotnie pisałem na blogu, że na moje oko Virgin Mobile nie miewa się najlepiej. Nie będę tu wchodził kolejny raz w szczegóły (wystarczy przeczytać moje wcześniejsze wpisy). Operator w najlepszym razie stoi w miejscu, z brakiem konkretnego pomysłu na przyszłość. Nasuwa mi się tu najbardziej odpowiednie chyba słowo – Virgin Mobile po prostu “trwa”. Naprawy tego stanu rzeczy nie dokonał nieudolny start chyba już zapomnianej przez wielu i przeciętnej (najdelikatniejsze chyba słowo) oferty abonamentowej, nie pomoże też jakość obsługi klienta (choćby często ogromny czas oczekiwania na rozmowę z konsultantem). Gigababcia też nie przyniosła jakiejś pozytywnej zmiany. Na oficjalnym profilu na Facebooku klienci również często wyrażają swoje niezadowolenie z korzystania z usług operatora. Teraz doszła likwidacja innowacyjnego pakietu FREEMIUM.

Z takim podejściem Virgin Mobile raczej nie ruszy do przodu. Decyzja o likwidacji innowacyjnego pakietu FREMIUM na moje oko jest wymuszona sytuacją wewnętrzną, nie żadną strategią na przyszłość. Coś jak zwykłe gaszenie pożaru. A najlepszy jest komentarz do tej decyzji autorstwa Prezes Virgin Mobile Polska – Grażyny Piotrowskiej-Oliwy:

– Nowa oferta pakietów MINI to wyjście naprzeciw potrzebom biznesowym, ale przede wszystkim propozycja dla osób dotychczas korzystających np. z oferty FREEMIUM. Minimalna opłata za podstawowe usługi telekomunikacyjne dostępna dla każdego była dla Nas priorytetem przy tworzeniu tej oferty. Jednocześnie jest to ewolucja oferty, którą wprowadziliśmy prawie trzy lata temu. Od tamtego czasu na rynku wiele się zmieniło. Zmieniły się też potrzeby klientów – mówi Grażyna Piotrowska – Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska.

To komentuje się chyba samo.

Drogie Virgin Mobile, Wasze zniknięcie z rynku poważnie zaburzy i tak już skromny rynek MVNO w Polsce. Jako autor takiej strony oczywiście Wam kibicuję, ale – jak wszystkich – również krytykuję. W mojej ocenie kroczycie bardzo szybko w stronę nieuchronnego końca. Nie wiem tylko, czy zakończy się to przejęciem Was przez np. sieć Play, czy upadkiem – gwałtownym lub powolnym (czyli panicznym poszukiwaniem jakichkolwiek inwestorów z przypadku). Po wielu latach działalności w telekomunikacji uważam się za osobę, która dość dobrze potrafi ocenić – patrząc z zewnątrz – jak dobrze radzi sobie na polskim rynku operator wirtualny.

Czy dzisiaj Virgin Mobile może jeszcze czymś wyjątkowym pochwalić się na tle konkurentów? Oceńcie sami. Ja z niecierpliwością czekam na kolejne statystyki przenoszeń numerów, publikowane co kwartał przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Może będą też zapowiedzi kolejnych ambitnych planów na przyszłość i osiągnięcia rentowności?

Stronę tworzymy na internecie mobilnym

Pracujemy na internecie mobilnym OTVARTA
***