W pierwszej połowie marca b.r. media śledzące rynek telekomunikacyjny poinformowały o starcie nowej polskiej wirtualnej sieci komórkowej – Otvarta. Start marki odbył się bez głośnych fajerwerków, sama sieć została zauważona dopiero kilka, kilkanaście dni po starcie, zapewne głównie dzięki informacjom Czytelników. Czego możemy spodziewać się po nowym na polskim rynku MVNO?
Polski rynek telekomunikacyjny jest – zwłaszcza dla małych graczy – niezwykle wymagający. Przekonało się już o tym wielu wirtualnych operatorów telekomunikacyjnych, z których część dawno temu przestała istnieć, część balansuje na krawędzi rentowności. Nie tylko MVNO borykają się z trudnościami. Submarki operatorów infrastrukturalnych, jak np. nju mobile czy Red Bull Mobile, również nie zwalają z nóg osiągniętymi wynikami. W momencie, gdy w branży pojawia się coraz więcej głosów mówiących o czekającej nas nieuchronnie konsolidacji, na rynku pojawiają się nowi gracze, którzy próbują znaleźć w nim luki. Aktualnie na naszym rynku swojego szczęścia próbuje sieć Otvarta. Czego możemy się spodziewać po nowej marce?
Patrząc na ofertę Otvarta w oczy rzuca się przede wszystkim innowacyjne rozwiązanie, które dotychczas było niedostępne dla użytkowników internetu mobilnego w Polsce – jest nim możliwość posiadania stałego adresu IP. Ponadto w ofercie operatora znajduje się prosta i tania oferta abonamentowa oraz równie prosta oferta internetu mobilnego. Swoją ofertą marka celuje w te grupy klientów, o których zapominają duzi gracze. Otvarta podkreśla również swoje polskie korzenie oraz w całości polski kapitał. Czy to wszystko wystarczy?
Postanowiliśmy zadać nowej sieci kilka pytań o plany na najbliższą przyszłość, a przede wszystkim o strategię dotyczącą dystrybucji, rozwoju oferty, grupy docelowej, a także o główne atuty oferty oraz ewentualne wprowadzenie nowych produktów, jak np. oferty Pre-Paid.
***
Jacek Krajza, MVNO-GSM.PL: Kiedy dokładnie sieć oficjalnie rozpoczęła świadczenie usług telekomunikacyjnych? Posty na oficjalnym profilu na Facebooku sięgają stycznia b.r., jednak media o starcie napisały dopiero kilka dni temu, zapewne głównie za sprawą Czytelników, którzy natrafili na Państwa ofertę.
Otvarta: Podmiot prawny dla marki OTVARTA powstał w roku 2004 i na rynku telekomunikacyjnym działa już prawie 15 lat. Dotychczas obsługiwał Klientów B2B, natomiast w roku 2017 nastąpiło poszerzenie obszarów działania również o Klientów indywidualnych. Kampania wprowadzająca nową markę OTVARTA na rynek została uruchomiona w dniu 1 marca 2018.
MVNO-GSM.PL: Jakie są obecnie wszystkie kanały dystrybucji oferty? Czy Otvarta planuje w niedalekiej przyszłości np. pozyskanie niezależnych punktów dystrybucji (np. sklepów/salonów GSM na terenie całego kraju), w których będzie można nabyć ofertę bez konieczności robienia tego na odległość (online)?
Otvarta: Aktualnie trwają prace nad budową sieci punktów obsługi, w których będzie można spotkać OTVARTĄ.
MVNO-GSM.PL: Do jakiej grupy klientów kierowana jest oferta Otvarta?
Otvarta: Oferta naszej marki kierowana jest do grup użytkowników o niewielkim budżecie, które chcą wydawać swoje pieniądze w sposób racjonalny.
MVNO-GSM.PL: Co Waszym zdaniem wyróżnia ofertę Otvarta wśród licznych konkurentów i głównie dzięki czemu chcielibyście zyskać uznanie klientów?
Otvarta: W ofercie mamy 3 hity sprzedażowe:
- najniższą ofertę abonamentową na rynku – za 7,99
- ofertę abonamentu bez ograniczeń tańszą niż wszystkie na rynku – 13.99
- jedyną w Polsce ofertę mobilnego internetu ze stałym IP
MVNO-GSM.PL: Czy w najbliższym czasie można spodziewać się rozszerzenia oferty np. o abonamenty rodzinne lub biznesowe albo abonamenty z urządzeniami? Trwają prace nad rozszerzeniem w jakiś sposób obecnej oferty?
Otvarta: Od samego początku działania marka OTVARTA oferuje Promocję Rodzinną 2+1 polegającą na tym, że kupując wybrane dwa abonamenty z oferty, trzeci O!Najtańszy! można otrzymać za 0,99 zł miesięcznie. Kolejne oferty będą konstruowane tak, aby nasza oferta była cały czas najatrakcyjniejszą ofertą na rynku
MVNO-GSM.PL: Czy Otvarta rozważa ruszyć w przyszłości również z ofertą Pre-Paid?
Otvarta: Marka OTVARTA posiada technologiczne możliwości uruchomienia oferty PrePaid natomiast z punktu widzenia strategii biznesowej zostało ono odłożone na później.
MVNO-GSM.PL: Jakie są plany sieci na najbliższą przyszłość? Czy istnieją jakieś założenia np. odnośnie pozyskania określonej liczby kart SIM w jakimś okresie, budowy dystrybucji, czasu na osiągnięcie rentowności, wprowadzeniu kolejnych ciekawych rozwiązań, takich jak np. oferta stałego adresu IP?
Otvarta: Nasza oferta już aktualnie obejmuje jedyny w Polsce internet mobilny ze stałym IP. Natomiast szczegółów naszej strategii sprzedażowej nie chcemy upubliczniać.
MVNO-GSM.PL: Czy Państwa zdaniem na polskim – zdaniem wielu trudnym – rynku telekomunikacyjnym jest jeszcze miejsce dla nowych operatorów? Ceny mocno się wyrównują, konkurentów wciąż przybywa, ostatnio sporo marek – również wirtualnych – postawiło właśnie na oferty abonamentowe. Ceny spadły tak bardzo, że dzisiaj przebić się jest coraz trudniej, trzeba zaoferować ofertę nie tylko tanią, ale i prostą oraz – co bardzo ważne – łatwą i powszechnie dostępną. Dystrybucja on-line może nie wystarczyć, o czym przekonało się już wielu operatorów. Coraz więcej osób z branży zaczyna mówić o konsolidacji. W tym kontekście, jaka jest Państwa strategia biznesowa?
Otvarta: Nasza marka ma pomysł dotarcia do tych Klientów, o których zapominają potężni operatorzy – mamy na myśli rolników i mieszkańców mniejszych miejscowości. Niebagatalne znaczenie ma też fakt, że jesteśmy marką z polskimi korzeniami i z wyłącznie polskim kapitałem. Obserwując rynek analizujemy potrzeby Polaków i naszą ofertę dostosowujemy do ich możliwości..
***
Nową ofertę Otvarta zweryfikują oczywiście klienci i rynek. My tradycyjnie życzymy nowemu operatorowi powodzenia i sukcesów. Mamy nadzieję, że będziemy mieli okazję często pisać o kolejnych innowacyjnych rozwiązaniach autorstwa nowego MVNO, jak np. stały adres IP w ofercie internetu mobilnego.
Fot: Otvarta.pl / Print Screen