Poznajemy realne liczby klientów usług przedpłaconych w sieciach komórkowych

Pod koniec kwietnia b.r. dowiedzieliśmy się z raportu GUS, że w ostatnich miesiącach z rynku wyparowało kilka milionów kart SIM. To oczywiście efekt obowiązkowej rejestracji kart Pre-Paid, jednak dzięki temu zaczynamy poznawać realną liczbę użytkowników taryf na kartę u poszczególnych operatorów komórkowych. Ponieważ nadszedł czas, w którym operatorzy upubliczniają swoje wyniki finansowe za I kwartał tego roku, dowiadujemy się którzy operatorzy mogą jeszcze pochwalić się dużą ilością klientów usług Pre-Paid.

Pod koniec kwietnia pisaliśmy, że skończyło się pompowanie swoich baz zaliczając do nich karty SIM, które tylko teoretycznie pozostawały aktywne (więcej >>). I chyba rzeczywiście się skończyło. Z raportów finansowych upublicznianych przez operatorów dowiadujemy się, że odeszły czasy, w których liczba klientów Pre-Paid była bardzo zbliżona do liczby klientów kontaktowych (czasami nawet wyższa).

Zacznijmy od Grupy Cyfrowy Polsat, w której skład wchodzi Polkomtel. Z raportu finansowego za I kwartał b.r. dowiadujemy się, że liczba klientów przedpłaconych na koniec I kwartału 2017 roku skurczyła się w stosunku do I kwartału 2016 roku aż o 25%. W liczbach jest to spadek liczby kart Pre-Paid o ponad 900 tys. (telefonia komórkowa + internet). Obecnie Grupa Cyfrowy Polsat ma w swojej bazie nieco ponad 2,6 mln aktywnych kart Pre-Paid telefonii komórkowej oraz zaledwie 184 tys. kart Pre-Paid internetu. W stosunku do I kwartału 2016 roku ilość kart Pre-Paid telefonii komórkowej zmalała o blisko 25%, zaś internetu o blisko 30%. W ramach ciekawostki dodam, że liczba klientów abonamentowych zwiększyła się o zaledwie 3,8% w przypadku telefonii komórkowej oraz 7,2% w przypadku internetu.

Fot: grupapolsat.pl / Print Screen

Znacznie ciekawiej wygląda sytuacja w przypadku T-Mobile. Choć operator może pochwalić się wzrostem liczby klientów abonamentowych (o blisko 180 tys.) , to w przypadku klientów Pre-Paid ich liczba skurczyła się w stosunku rok do roku aż o 1,7 mln. Obecnie na koniec I kwartału 2017 roku T-Mobile posiadał 3,5 mln aktywnych kart Pre-Paid, przy 5,3 mln na koniec I kwartału 2016 roku. Być może dlatego w komunikacie prasowym T-Mobile zrobił porównanie do IV kwartału 2016 roku stwierdzając, że baza Pre-Paid skurczyła się o 400 tys. kart.

Fot: firma.t-mobile.pl / Print Screen

W przypadku Orange, których o wynikach za I kwartał 2017 roku poinformował już w kwietniu, liczba klientów Pre-Paid skurczła się o 717 tys. kart (wg informacji w komunikacie). To chyba jednak również porównanie do IV kwartału 2016, ponieważ w tabeli umieszczonej w raporcie czytamy, że na koniec I kwartału 2017 roku liczba klientów Pre-Paid wyniosła 5,8 mln, przy blisko 7,7 mln na koniec I kwartału 2016 roku. To spadek o 25%, a w liczbach aż o ponad 1,8 mln.

Fot: orange-ir.pl / Print Screen

Spadkowego trendu w przypadku liczby przedpłaconych kart SIM można spodziewać się również w najbliższym czasie. Wyników Play za I kwartał 2017 roku jeszcze nie poznaliśmy, ale czekamy z niecierpliwością.

Źródło: raporty finansowe 1Q2017 Orange, T-Mobile, Cyfrowy Polsat.

Dodaj komentarz