Tego można było się spodziewać. Wczoraj statystyki obejmujące okres świąteczno-noworoczny zaprezentował pomarańczowy operator – Orange (więcej >>). Jak to zwykle bywa Play (jeśli akurat nie uda się być pierwszym) krótko po takich wydarzeniach robi dokładnie to samo, więc nie mogło zabraknąć również podsumowania fioletowego operatora. Niestety zabrakło danych, które mnie osobiście interesowałyby szczególnie, a mianowicie, żeby fioletowy operator pochwalił się statystykami dotyczącymi technologii transmisji danych, czyli mówiąc precyzyjnie jaki % danych klienci Play przesłali za pomocą technologii 4G LTE. Te dane mogłyby wyglądać ciekawe w porównaniu z Orange (81% transmisji w 4G).
Jest jednak Nowy Rok, więc nie będę tu złośliwy i nie przyczepię się do prawdopodobnych przyczyn tego, że rzecznik Play Marcin Gruszka przemilczał w ogóle coś takiego jak LTE i skupię się na tym, czego dowiedzieliśmy się z vloga rzecznika.
Rzecznik Play potwierdził trend, który utrzymuje się już od jakiegoś czasu chyba u wszystkich operatorów – w Polsce spada ilość wysyłanych SMS-ów. Poinformował też o tym wczoraj Orange, u pomarańczowego operatora ich liczba w okresie świąteczno-noworocznym również spadła. Jak poinformował rzecznik Play Marcin Gruszka w ubiegłą Wigilię klienci Play wysłali 90 mln SMS-ów. Dla porównania rok wcześniej było to ponad 100 mln wiadomości tekstowych SMS. Spadek jest więc znaczny i bardzo wyraźny. To oczywiście efekt stopniowego przenoszenia się klientów na komunikatory internetowe, które dają dużo większe możliwości. Rzecznik Play powiedział również, że ruch w Play w okresie świąteczno-noworocznym wzrósł o ok 60%.
Transmisja danych
Ponieważ rzecznik Play Marcin Gruszka bardzo lubi mówić o konkurentach (zauważył nawet jakąś awarię MMS-ów u jednego z konkurentów 🙂 ), to w obliczu przedstawionych wczoraj przez Orange statystyk dotyczących transmisji danych też nie chciał być gorszy. Dowiedzieliśmy się, że klienci Play w okresie 24-26 grudnia przesłali łącznie 6,34 PT danych, zaś w dniach 31 grudnia – 1 stycznia było to 4,35 PT. Ruch DATA wzrósł w tym okresie o 58-60%. Jak już wspomniałem nie chcę być złośliwy, ale należy zwrócić uwagę, że Marcin Gruszka nawet nie zająknął się o czymś takim, jak technologia LTE i nie wspomniał o tym ani słowa. Bardzo czekałem na statystyki Play dotyczące właśnie tego, jaki procent transmisji danych wśród klientów Play odbył się w technologii 4G LTE. No niestety, nie dowiedzieliśmy się, a szkoda. Może jednak sieć Play przełamie się i przedstawi opinii publicznej te statystyki.
Poza SMS-ami i ilością danych niestety nie dowiedzieliśmy się już nic konkretnego. Czas spożywania wigilijnej wieczerzy, czy godzina rozpakowywania prezentów, należą już bardziej do luźnych ciekawostek, niż konkretnych danych.
Poniżej vlog rzecznika Play:
Źródło/Fot: Play / Print Screen
AKTUALIZACJA: Po mojej uwadze dotyczącej braku poruszenia w statystykach świąteczno-noworocznych Play tematu technologii LTE, rzecznik operatora Marcin Gruszka przestawił dane dotyczące ruchu DATA za pośrednictwem technologii LTE. Wg rzecznika ruch DATA wśród klientów Play w blisko 90% odbył się w technologii 4G LTE. Więcej tutaj >>.