MVNO-GSM.PL Innowacyjny blog telekomunikacyjny

Blog o alternatywnym obliczu telekomunikacji. Najlepsze oferty operatorów GSM, wszystko o MVNO, aktualności z branży telekomunikacyjnej i nie tylko

Blog

Statystyki MNP w czasie pandemii SARS-CoV-2. Jak radzą sobie operatorzy?

Dzięki uprzejmości Urzędu Komunikacji Elektronicznej zdobyłem statystyki MNP za niestandardowy okres czasu, tj. 1.04-25.05 (UKE normalnie prezentuje tylko wyniki kwartalne), czyli moment epidemii SARS-CoV-2 w Polsce i ograniczeń z tym związanych. Dzięki temu wiem już jak stan epidemii w Polsce wpłynął na pozyskanie przez operatorów klientów. Okazuje się, że nie było żadnej zapaści procesu przenoszenia numerów, same statystyki nie są też wywrócone do góry nogami. Nie wszyscy jednak mają powody do zadowolenia.

Statystyki procesu MNP, które będe opisywał, obejmują okres od 1 kwietnia do 25 maja b.r. W tym czasie przeniesiono w Polsce ponad 166 tys. numerów. Jak wyglądają statystyki u poszczególnych operatorów?

“Wielka czwórka”

Zacznę od tzw. “wielkiej czwórki”, czyli Orange, Play, Plus i T-Mobile. Tu niezmiennie na prowadzeniu, co jest już ostatnio tradycją, jest Plus. Operator pozyskał w tym okresie 40 138 numerów, oddając w tym samym czasie 26 129 numerów, co w ogólnym rozrachunku dało liczbę 14 009 numerów na Plusie. Największe pozyskanie numerów z innych sieci (nie licząc numerów oddanych) miał jednak Orange – 44 838 numerów. Na przeciwnym biegunie jest sieć Play. Tu trwa prawdziwy exodus klientów. W omawianym okresie operator pozyskał zaledwie 26 514 numerów, oddając ich aż 64 261.

Statystyki MNP za okres 1.04-25.05 (Orange, Play, Plus i T-Mobile)

OperatorDawcaBiorcaBilans
Orange37 52444 8387 314
Plus26 12940 13814 009
Play64 26126 514-37 747
T-Mobile31 15624 294-6 862

Teraz przejdźmy do operatorów MVNO. Od kilku tygodni zastanawiałem się w jaki sposób stan epidemii w Polsce i związane z nim ograniczenia (zwłaszcza w handlu oraz przemieszczaniu się) wpłyną na statystyki MNP. Okazało się, że nie było ani żadnej zapaści, ani żadnej rewolucji. Owszem, statystyki trochę się zmieniły u niektórych operatorów, ale sam ranking nie uległ zmianie. Jeśli ktoś dobrze lub nieźle radził sobie przed epidemią, tak pozostało i w jej trakcie.

Niekwestionowanym liderem pozostał tu Premium Mobile. Operator w okresie od 1 kwietnia do 25 maja pozyskał 10 721 numerów, tracąc ich w tym czasie 2 633. Ogólny bilans dla Premium Mobile to 8 088 sztuk na plusie. I absolutnie nikt pod tym względem (spośród sieci MVNO) nie dorównuje temu operatorowi. Oznacza to nie tylko to, że Premium Mobile ma najlepszy wynik spośród wszystkich MVNO, ale także to, że Premium Mobile w łącznej klasyfikacji zajmuje drugie miejsce, będąc tylko za Plusem.

Tradycyjnie już bardzo przyzwoicie poradziły sobie także sieci OTVARTA (1 994 na plusie) oraz lajt mobile (1 717 na plusie). Dobrze także wśród MVNO działających u boku operatorów telewizji kablowych (UPC, Multimedia Polska, Vectra, ITI). Przyzwoicie również Mobile Vikings Polska – 1 265 numerów na plusie.

Nadal w stagnacji Virgin Mobile Polska. Ten operator już od dłuższego czasu niemal tyle samo oddaje, co pozyskuje.

Bardzo słabo w tym zestawieniu wypada NEXT Mobile, właściciel m. in. takich marek jak Pogoń Mobile i Viva! Mobile. Nowość na rynku – Tijara Mobile – przez cały omawiany okres pozyskała tylko – uwaga – 1 numer!

Pełne statystyki MNP za okres 1 kwietnia – 25 maja b.r.

Źródło: UKE

Statystyki przed i w trakcie pandemii SARS-CoV-2

Sprawdźmy teraz jak to wygląda w porównaniu z okresem sprzed pandemii. Ponieważ ograniczenia w Polsce obowiązują od mniej więcej połowy marca, obejmując tym samym część 1 kwartału bieżącego roku, wezmę do porównania ostatni kwartał ubiegłego roku, czyli okres październik-grudzień 2019. Sprawdźmy więc, ile komu spadły statystyki. Z uwagi na bardzo duża liczbę dostawców, wezmę tylko najważniejszych z nich, tych, którzy mają w statystykach jakieś realne liczby, które można porównać.

Wyjaśnienie: Kolumny o nazwie “Dziennie biorca” mówią o tym, ile operator przyjmuje średnio w ciągu dnia numerów z innej sieci. 4Q2019 roku miał 92 dni, zaś okres od 1 kwietnia do 25 maja b.r. liczył 55 dni. Przez te właśnie wartości została podzielona kolumna “Biorca” w obu okresach czasu. Wyniki są prezentowane zaokrągleniu.

Operatorzy infrastrukturalni

4Q20191.04-25.05 
OperatorDawcaBiorcaBilansDziennie biorca (92 dni)DawcaBiorcaBilansDziennie biorca (55 dni)Różnica (biorca dziennie)
Orange114 17096 089-18 0811 04437 52444 8387 314815-229
Plus67 677101 81934 1421 10726 12940 13814 009730-377
Play137 12172 117-65 00478464 26126 514-37 747482-302
T-Mobile73 82265 763-8 05971531 15624 294-6 862442-273

Wybrani operatorzy MVNO

4Q20191.04-25.05 
OperatorDawcaBiorcaBilansDziennie biorca (92 dni)DawcaBiorcaBilansDziennie biorca (55 dni)Różnica (biorca dziennie)
Premium mobile4 41620 75616 3402262 63310 7218 088195-31
Virgin Mobile5 7786 376598692 0892 94085153-16
Lajt mobile (Telestrada)9394 4993 560495242 2411 71741-8
Mobile Vikings7082 4551 747273581 6231 26530+3
Otvarta1543 3883 234371752 1691 99439+2

Jak widać w przypadku operatorów infrastrukturalnych, nastawionych mocno na sprzedaż w punktach i salonach stacjonarnych, spadki są bardzo wyraźne. Zupełnie inaczej jest w przypadku operatorów wirtualnych. Tu spadki są dużo mniejsze, natomiast niektórzy nawet zyskali. Najwięcej stracił Premium Mobile. Operator przyjmował z innych sieci średnio o 31 numerów dziennie mniej, niż w 4 kwartale ub. r. W skali 3 miesięcy wyszłoby to ok 2 800 pozyskanych numerów mniej. Lajt mobile w ciągu 3 miesięcy przyjąłby o ok 730 numerów mniej niż w IV kwartale 2019 roku. Co bardzo ciekawe zyskali (nieznacznie, ale jednak) OTVARTA i Mobile Vikings. OTVARTA ma szansę przyjąć w tym kwartale o ok 185 numerów więcej niż w 4Q2019, zaś Mobile Vikings o ok 280 numerów więcej.

Oczywiście dane te są tylko statystyczne. Część ograniczeń zostało zniesionych, wiele punktów w galeriach handlowych ponownie otworzono, zaś do końca tego kwartału jeszcze ponad miesiąc. Oznacza to, że sieci MVNO mogą jeszcze sporo nadrobić. W przypadku sieci infrastrukturalnych raczej nie uda się już odrobić strat.

Powyższe statystyki wyraźnie pokazują jak ważne jest w dzisiejszych czasach posiadanie sprawnych internetowych kanałów sprzedaży.

***
Stronę tworzymy na internecie mobilnym

Pracujemy na internecie mobilnym OTVARTA

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl więcej komentarzy
Lotus
Lotus
1 miesiąc temu

A gdzie info o a2mobile, wRodzinie?

2
0
Skomentujx
()
x