Dzięki uprzejmości Urzędu Komunikacji Elektronicznej zdobyłem statystyki MNP za niestandardowy okres czasu, tj. 1.04-25.05 (UKE normalnie prezentuje tylko wyniki kwartalne), czyli moment epidemii SARS-CoV-2 w Polsce i ograniczeń z tym związanych. Dzięki temu wiem już jak stan epidemii w Polsce wpłynął na pozyskanie przez operatorów klientów. Okazuje się, że nie było żadnej zapaści procesu przenoszenia numerów, same statystyki nie są też wywrócone do góry nogami. Nie wszyscy jednak mają powody do zadowolenia.
Statystyki procesu MNP, które będe opisywał, obejmują okres od 1 kwietnia do 25 maja b.r. W tym czasie przeniesiono w Polsce ponad 166 tys. numerów. Jak wyglądają statystyki u poszczególnych operatorów?
„Wielka czwórka”
Zacznę od tzw. „wielkiej czwórki”, czyli Orange, Play, Plus i T-Mobile. Tu niezmiennie na prowadzeniu, co jest już ostatnio tradycją, jest Plus. Operator pozyskał w tym okresie 40 138 numerów, oddając w tym samym czasie 26 129 numerów, co w ogólnym rozrachunku dało liczbę 14 009 numerów na Plusie. Największe pozyskanie numerów z innych sieci (nie licząc numerów oddanych) miał jednak Orange – 44 838 numerów. Na przeciwnym biegunie jest sieć Play. Tu trwa prawdziwy exodus klientów. W omawianym okresie operator pozyskał zaledwie 26 514 numerów, oddając ich aż 64 261.
Statystyki MNP za okres 1.04-25.05 (Orange, Play, Plus i T-Mobile)
Operator | Dawca | Biorca | Bilans |
Orange | 37 524 | 44 838 | 7 314 |
Plus | 26 129 | 40 138 | 14 009 |
Play | 64 261 | 26 514 | -37 747 |
T-Mobile | 31 156 | 24 294 | -6 862 |
Teraz przejdźmy do operatorów MVNO. Od kilku tygodni zastanawiałem się w jaki sposób stan epidemii w Polsce i związane z nim ograniczenia (zwłaszcza w handlu oraz przemieszczaniu się) wpłyną na statystyki MNP. Okazało się, że nie było ani żadnej zapaści, ani żadnej rewolucji. Owszem, statystyki trochę się zmieniły u niektórych operatorów, ale sam ranking nie uległ zmianie. Jeśli ktoś dobrze lub nieźle radził sobie przed epidemią, tak pozostało i w jej trakcie.
Niekwestionowanym liderem pozostał tu Premium Mobile. Operator w okresie od 1 kwietnia do 25 maja pozyskał 10 721 numerów, tracąc ich w tym czasie 2 633. Ogólny bilans dla Premium Mobile to 8 088 sztuk na plusie. I absolutnie nikt pod tym względem (spośród sieci MVNO) nie dorównuje temu operatorowi. Oznacza to nie tylko to, że Premium Mobile ma najlepszy wynik spośród wszystkich MVNO, ale także to, że Premium Mobile w łącznej klasyfikacji zajmuje drugie miejsce, będąc tylko za Plusem.
Tradycyjnie już bardzo przyzwoicie poradziły sobie także sieci OTVARTA (1 994 na plusie) oraz lajt mobile (1 717 na plusie). Dobrze także wśród MVNO działających u boku operatorów telewizji kablowych (UPC, Multimedia Polska, Vectra, ITI). Przyzwoicie również Mobile Vikings Polska – 1 265 numerów na plusie.
Nadal w stagnacji Virgin Mobile Polska. Ten operator już od dłuższego czasu niemal tyle samo oddaje, co pozyskuje.
Bardzo słabo w tym zestawieniu wypada NEXT Mobile, właściciel m. in. takich marek jak Pogoń Mobile i Viva! Mobile. Nowość na rynku – Tijara Mobile – przez cały omawiany okres pozyskała tylko – uwaga – 1 numer!
Pełne statystyki MNP za okres 1 kwietnia – 25 maja b.r.
Źródło: UKE
Statystyki przed i w trakcie pandemii SARS-CoV-2
Sprawdźmy teraz jak to wygląda w porównaniu z okresem sprzed pandemii. Ponieważ ograniczenia w Polsce obowiązują od mniej więcej połowy marca, obejmując tym samym część 1 kwartału bieżącego roku, wezmę do porównania ostatni kwartał ubiegłego roku, czyli okres październik-grudzień 2019. Sprawdźmy więc, ile komu spadły statystyki. Z uwagi na bardzo duża liczbę dostawców, wezmę tylko najważniejszych z nich, tych, którzy mają w statystykach jakieś realne liczby, które można porównać.
Wyjaśnienie: Kolumny o nazwie „Dziennie biorca” mówią o tym, ile operator przyjmuje średnio w ciągu dnia numerów z innej sieci. 4Q2019 roku miał 92 dni, zaś okres od 1 kwietnia do 25 maja b.r. liczył 55 dni. Przez te właśnie wartości została podzielona kolumna „Biorca” w obu okresach czasu. Wyniki są prezentowane zaokrągleniu.
Operatorzy infrastrukturalni
4Q2019 | 1.04-25.05 | ||||||||
Operator | Dawca | Biorca | Bilans | Dziennie biorca (92 dni) | Dawca | Biorca | Bilans | Dziennie biorca (55 dni) | Różnica (biorca dziennie) |
Orange | 114 170 | 96 089 | -18 081 | 1 044 | 37 524 | 44 838 | 7 314 | 815 | -229 |
Plus | 67 677 | 101 819 | 34 142 | 1 107 | 26 129 | 40 138 | 14 009 | 730 | -377 |
Play | 137 121 | 72 117 | -65 004 | 784 | 64 261 | 26 514 | -37 747 | 482 | -302 |
T-Mobile | 73 822 | 65 763 | -8 059 | 715 | 31 156 | 24 294 | -6 862 | 442 | -273 |
Wybrani operatorzy MVNO
4Q2019 | 1.04-25.05 | ||||||||
Operator | Dawca | Biorca | Bilans | Dziennie biorca (92 dni) | Dawca | Biorca | Bilans | Dziennie biorca (55 dni) | Różnica (biorca dziennie) |
Premium mobile | 4 416 | 20 756 | 16 340 | 226 | 2 633 | 10 721 | 8 088 | 195 | -31 |
Virgin Mobile | 5 778 | 6 376 | 598 | 69 | 2 089 | 2 940 | 851 | 53 | -16 |
Lajt mobile (Telestrada) | 939 | 4 499 | 3 560 | 49 | 524 | 2 241 | 1 717 | 41 | -8 |
Mobile Vikings | 708 | 2 455 | 1 747 | 27 | 358 | 1 623 | 1 265 | 30 | +3 |
Otvarta | 154 | 3 388 | 3 234 | 37 | 175 | 2 169 | 1 994 | 39 | +2 |
Jak widać w przypadku operatorów infrastrukturalnych, nastawionych mocno na sprzedaż w punktach i salonach stacjonarnych, spadki są bardzo wyraźne. Zupełnie inaczej jest w przypadku operatorów wirtualnych. Tu spadki są dużo mniejsze, natomiast niektórzy nawet zyskali. Najwięcej stracił Premium Mobile. Operator przyjmował z innych sieci średnio o 31 numerów dziennie mniej, niż w 4 kwartale ub. r. W skali 3 miesięcy wyszłoby to ok 2 800 pozyskanych numerów mniej. Lajt mobile w ciągu 3 miesięcy przyjąłby o ok 730 numerów mniej niż w IV kwartale 2019 roku. Co bardzo ciekawe zyskali (nieznacznie, ale jednak) OTVARTA i Mobile Vikings. OTVARTA ma szansę przyjąć w tym kwartale o ok 185 numerów więcej niż w 4Q2019, zaś Mobile Vikings o ok 280 numerów więcej.
Oczywiście dane te są tylko statystyczne. Część ograniczeń zostało zniesionych, wiele punktów w galeriach handlowych ponownie otworzono, zaś do końca tego kwartału jeszcze ponad miesiąc. Oznacza to, że sieci MVNO mogą jeszcze sporo nadrobić. W przypadku sieci infrastrukturalnych raczej nie uda się już odrobić strat.
Powyższe statystyki wyraźnie pokazują jak ważne jest w dzisiejszych czasach posiadanie sprawnych internetowych kanałów sprzedaży.
A gdzie info o a2mobile, wRodzinie?
Statystyki a2mobile są zawarte w wynikach Premium Mobile, nie są raportowane odrębnie.