Już od kilku miesięcy możemy cieszyć się z braku roamingu w krajach UE i EOG. Polscy operatorzy często w bólach i cierpieniach dostosowywali się do nowych unijnych regulacji, niektórzy z nich do teraz się nie dostosowali lub dostosowali się nieodpowiednio, są również tacy, którzy wystąpili do UKE o zgody na dopłaty do roamingu z tytułu strat (o tej kwestii będzie jeszcze dzisiaj na naszej stronie). UKE natomiast sprawdza, jak sieci dostosowały się do nowych przepisów.
Jak udało się nam dowiedzieć przy okazji zbierania informacji na temat operatorów, którzy wystąpili do UKE o zgody na dopłaty do roamingu z tytułu strat, Urząd prowadzi obecnie u operatorów kontrole mające na celu sprawdzenie, czy ich oferty roamingowe zostały odpowiednio zmodyfikowane. Kontrole takie póki co objęły wyłącznie wirtualnych operatorów komórkowych. Dotychczas za sobą mają je: Lycamobile, Polskie Sieci Cyfrowe (W naszej Rodzinie) oraz VikingCo Poland (Mobile Vikings Polska). Kontrole trwają obecnie w FM Group Mobile oraz u dostawcy usług telekomunikacyjnych Chopin Telewizja Kablowa.
Zapytaliśmy UKE również o to, czy klienci skarżą się do Urzędu na operatorów, którzy – wg użytkowników – naliczają jakieś dodatkowe lub niewłaściwe opłaty roamingowe pomimo wejścia w życie nowych regulacji:
– Do UKE wpływają pojedyncze skargi związane z rozróżnieniem połączeń w roamingu i połączeń międzynarodowych, a także komunikatami przesyłanymi do abonentów w związku ze stwierdzeniem ryzyka niestandardowego korzystania z roamingu, a także zakresem stosowania roamingu w relacjach B2B. Nie odnotowujemy wpływu skarg na dostawców, którzy stosują dodatkowe opłaty – informuje nas rzecznik UKE Martin Stysiak.
Niestety nie wiemy, czy z przeprowadzonych kontroli wyciągnięto już jakieś wnioski i jeśli tak, to jakie. Podobne kontrole były prowadzone w celu sprawdzenia, czy operatorzy dostosowują się do przepisów nakładających obowiązek rejestracji kart Pre-Paid.
Źródło/Fot: UKE / wł